Przepisy dotyczące Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) obowiązują od 13 października 2019 r. I to właśnie ta data jest kluczowa dla określenia obowiązków w zakresie przesyłania zgłoszeń do Rejestru. Do 13 lipca 2020 r. muszą je przesłać spółki, które wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) przed dniem wejścia w życie przepisów o CRBR.
Warto podkreślić, że data lipcowa i tak jest już tą przedłużoną. Pierwotnie firmy powinny wysłać zgłoszenia o beneficjentach rzeczywistych do 13 kwietnia 2020 r. Ze względu na ogłoszenie stanu epidemii termin ten przesunięto.
W CRBR są gromadzone i przetwarzane informacje o beneficjentach rzeczywistych, tj. osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką. Rejestr ma przeciwdziałać praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Kogo dotyczy wpis do CRBR?
Obowiązek wysłania zgłoszenia do 13 lipca 2020 r. spoczywa na spółkach (wpisanych do KRS przed 13 października 2019 r.): jawnych, komandytowych, komandytowo-akcyjnych, z ograniczoną odpowiedzialnością, prostych akcyjnych (od 1 marca 2021 r.), akcyjnych, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 623).
CZYTAJ TAKŻE: Czesi wprowadzają podatek ryczałtowy. Od 2021 r. trzy daniny w jednym podatku