Tarcza 4.0. Kluczowe zmiany w prawie pracy – praca zdalna

Zdalna praca - niemała część pracowników biurowych łączy teraz udanie pracę z odpoczynkiem. Źródło: Adobe Stock

Zmiany wprowadzone Tarczą 4.0 objęły również niezwykle istotny w ostatnim czasie obszar regulacji wykonywania pracy w sposób zdalny.

W art. 58 pkt 1 Tarczy 4.0 wprowadzono rozwiązania mające na celu określenie zasad wykonywania pracy zdalnej. W ten sposób uzupełniono dotychczas obowiązujące przepisy, które ograniczały się w zasadzie do zdefiniowania pracy zdalnej jako wykonywania przez czas oznaczony pracy określonej w umowie o pracę, na zlecenie pracodawcy, w celu przeciwdziałania COVID-19, poza miejscem jej stałego wykonywania.

CZYTAJ TEŻ: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: czy praca zdalna to obowiązek

Warunki pracy zdalnej

Nowe regulacje określają warunki, w jakich pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej. Kryteriami oceny dopuszczalności pracy zdalnej są umiejętności pracownika, jego możliwości techniczne oraz lokalowe, a także rodzaj wykonywanej przez niego pracy.

CZYTAJ TEŻ: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: dla kogo praca zdalna

Nie w każdym przypadku umiejętności pracownika oraz środki, jakimi dysponuje, pozwalają mu bowiem na podjęcie pracy w tym trybie. Praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych. Jednocześnie przepisy nie zawierają zamkniętego katalogu rodzaju dopuszczalnej pracy zdalnej ani środków, przy wykorzystaniu których ta praca może być wykonywana.

CZYTAJ TEŻ: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: praca zdalna, a bhp

Na pracodawcę nałożono obowiązek zorganizowania środków i materiałów potrzebnych do wykonywania pracy zdalnej oraz jej obsługi logistycznej. Pracownik może używać środków pracy niezapewnionych przez pracodawcę jeżeli nastąpi to z poszanowaniem i ochroną informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych.

CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna to także wyzwanie dla cyberbezpieczeństwa

Kontrola i ewidencja

Z oczywistych przyczyn, z pracą zdalną wiążę się mniejsza możliwość kontroli sposobu wykonywania pracy i rozliczania jej efektów. Stąd we wprowadzonych przepisach przyznano pracodawcy zlecającemu pracę zdalną uprawnienie do polecenia pracownikowi, by ten prowadził ewidencję wykonanych czynności. Ewidencja może uwzględniać w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania. W kwestii sposobu, formy i częstotliwości sporządzania ewidencji pracownik powinien zastosować się do wydanego w tym zakresie polecenia pracodawcy.

CZYTAJ TEŻ: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: praca zdalna

Pracodawca może w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej. Ze względu na charakter pracy zdalnej, która wykonywana jest poza zakładem pracy, odpowiedzialność pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy zdalnej oraz wypadków przy tej pracy została ograniczona tylko do zakresu związanego z zapewnionymi przez pracodawcę środkami lub materiałami.

CZYTAJ TEŻ: Rozpoczęcie i zakończenie pracy zdalnej wyznacza pracodawca

Autor jest aplikantem radcowskim w Kancelarii KRW Legal. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bezpieczeństwo sieci i danych podczas home office obowiązkiem pracodawcy

Kto powinien pokryć koszty zabezpieczenia sieci domowej pracownika podczas pracy w trybie home office ...

Firma oddała za leczenie, skarbówka weźmie daninę

Pracodawca, który zwraca byłemu pracownikowi wydatki na lekarzy, musi naliczyć mu przychód.

Nie każda praca twórcza z 50-proc. kosztami

Samo wykonywanie pracy twórczej nie oznacza powstania utworu. I przejścia praw z tego tytułu ...

Małe i średnie firmy wybierają leasing. W Europie górą linia kredytowa

Leasing napędza małe i średnie firmy w Polsce. W całej Unii Europejskiej jest inaczej. ...

Perspektywy współpracy z branżą hotelarską w ZEA

Polskie firmy powinny teraz szukać swoich szans na Bliskim Wschodzie, gdyż obecny kryzys sprzyja ...

Sprzedaż i konkurencyjność – największe wyzwania tradycyjnych małych sklepów

Rozwój technologii i nowoczesnych metod sprzedaży pozwala małym, niezależnym sklepom detalicznym skuteczniej konkurować z ...