Tarcza 4.0. Kluczowe zmiany w prawie pracy – dofinansowanie do wynagrodzeń

Nowe przepisy pomogą też pracodawcom, którzy nie wprowadzili przestoju ani nie obniżyli wymiaru czasu pracy. Źródło: Adobe Stock

Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników nieobjętych przestojem lub obniżką etatu to kolejne antykryzysowe rozwiązanie wprowadzone Tarczą 4.0.

Przedsiębiorcy, których obroty gospodarcze spadły na skutek wystąpienia epidemii COVID-19 mogą uzyskać z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy.

CZYTAJ TEŻ: Tarcza 4.0. Kluczowe zmiany w prawie pracy – przymusowy urlop

Aby takie dofinansowanie uzyskać, konieczne jest uprzednie zawarcie porozumienia z organizacjami reprezentującymi interesy pracowników.

Nawet bez przestoju

Nowe regulacje umożliwiają otrzymanie wsparcia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych także przez tych pracodawców, którzy pomimo spadku obrotów gospodarczych w następstwie epidemii COVID-19 nie zdecydowali się na objęcie pracowników przestojem ekonomicznym lub przestojem wynikającym z art. 81 kodeksu pracy albo obniżeniem wymiaru czasu pracy.

CZYTAJ TEŻ: Tarcza 4.0. Kluczowe zmiany w prawie pracy – wypowiedzenie zakazu konkurencji

Wniosek do urzędu pracy

Wniosek o dofinansowanie składa się do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce siedziby. Przepisy przewidują dofinansowanie wynagrodzenia pracowników w wysokości połowy tych wynagrodzeń. Jednak nie więcej niż 40 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku o przyznanie świadczenia.

CZYTAJ TEŻ: Tarcza 4.0. Kluczowe zmiany w prawie pracy – praca zdalna

Dofinansowanie nie przysługuje jednak do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym złożono wniosek o przyznanie świadczenia, było wyższe niż 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Autor jest aplikantem radcowskim w Kancelarii KRW Legal. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Handel w Azji po nowemu

W Chinach i innych krajach azjatyckich biznes szybko przenosi się do sieci, a klienci ...

Internetowe usługi nie muszą być rejestrowane w kasie

Jeśli klienci płacą za usługę na konto przedsiębiorcy, a z ewidencji wynika, czego dotyczyła ...

Kaucja jest neutralna podatkowo.

Kaucja w obrocie gospodarczym – czy jest kosztem?

Kaucji nie należy utożsamiać z zaliczką. Przede wszystkim nie jest częścią ceny i ma ...

Wycofanie auta z firmy nie zawsze spowoduje skutki w VAT

Jeśli przedsiębiorcy w momencie nabycia samochodu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT oraz nie ...

Gdy faktura zaliczkowa opiewa tylko na cześć należności, sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury końcowej.

Wpłata zaliczki a obowiązek wystawienia faktury końcowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną w sprawie obowiązku wystawienia faktury końcowej w ...

Firmy niepewne przyszłości

Ponad połowa przedsiębiorców niepokoi się o przyszłość. Takie wyniki przynosi badanie, które przeprowadzono na ...