30 czerwca 2020 r. opublikowano rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 22 czerwca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. poz. 1149).
Znakowanie mięsa flagą
Rozporządzenie to nakazuje umieszczanie na mięsie sprzedawanym na wagę, poza literową nazwą kraju pochodzenia, również emblematu flagi danego kraju. W ten sposób, w ocenie ministra rolnictwa, konsument będzie mógł świadomie kupić preferowany przez siebie produkt i jednocześnie pozna „tajemnicę” produkcyjną. Rozporządzenie wchodzi wżycie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia. Obowiązek oznaczenia będzie więc obowiązywał od 30 września 2020 r.
Konsument oczekuje prawdy
Zdaniem Jana Krzysztofa Ardanowskiego, ministra rolnictwa i rozwoju wsi, informacja o pochodzeniu środków spożywczych jest kluczowa dla konsumentów. Na poparcie swojej tezy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia powołał się on na wyniki badania „Study on the mandatory indication of country of origin or place of provenance of unprocessed foods single ingredients and ingredients that represent more than 50% of a food”, przeprowadzonego w lutym 2013 r. przez Konsorcjum Oceny Łańcucha Żywnościowego (FCEC) dla Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności na próbie 3 tys. konsumentów w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Główny wniosek jest taki, że pochodzenie środków spożywczych jest piątym (z jedenastu) najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie, po takich wyróżnikach jak smak, okres trwałości, wygląd i cena. Pochodzenie żywności jest „bardzo ważne” dla 47 proc. respondentów, a za „ważne” uznało je 37 proc. z nich. Jedynie 13 proc. konsumentów zadeklarowało, że pochodzenie jako „nie bardzo ważne” lub „wcale nie ważne”.
CZYTAJ TEŻ: Koronawirus. Branży mięsnej zapaść nie grozi
Z kolei z badania przeprowadzonego w styczniu 2013 r. przez Europejską Organizację Konsumentów (BEUC) w czterech państwach członkowskich UE – w tym w Polsce – wynika, że pochodzenie żywności jest piątym z sześciu najważniejszych czynników decydujących o zakupie poza smakiem, ceną, okresem trwałości, przeznaczeniem i wyglądem. Element pochodzenia jest identyfikowany jako ważny dla takich produktów jak: mięso, mleko, produkty mleczne, świeże owoce i warzywa oraz ryby. W przypadku Polski aż 66 proc. Polaków uznaje kraj pochodzenia za ważny czynnik wpływający na wybór środka spożywczego.