Pytanie:
Czy pracodawca powinien zwracać pracownikowi pracującemu zdalnie, część ponoszonych przez niego opłat za prąd, jeżeli wskazał on na podstawie otrzymanych faktur od dostawcy prądu wzrost jego zużyć po rozpoczęciu pracy zdalnej?
Odpowiedź:
W wyniku świadczenia pracy zdalnej przez pracownika w domu, przy wykorzystaniu np. laptopa, zawsze pojawią się koszty związane z wykonywaniem przez niego zleconych zadań, jak np. zwiększone opłaty za energię elektryczną.
CZYTAJ TEŻ: Czy pracodawca może sprawdzić warunki pracy zdalnej?
W obecnie obowiązujących przepisach nie ma regulacji, które wprost rozstrzygałyby kwestię ponoszenia kosztów mediów powstałych w związku ze świadczeniem przez pracownika pracy w tym trybie. Pracodawca nie ma zatem obowiązku zwrotu takich kosztów. Co prawda, zgodnie z art. 3 ust. 4 Ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tj. z 16 października 2020 r., Dz. U. z 2020 r. poz. 1842) narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zobowiązany jest zapewnić pracodawca. Nie sposób jednak uznać, aby kwestia zużycia energii mieściła się w tych kategoriach. Z drugiej strony, trudno za prawidłowe potraktować przerzucanie przez pracodawcę na pracownika kosztów powstałych w wyniku wykonywania przez niego pracy zdalnej.