Całowanie w rękę – czy pracodawca może tego zabronić?

Całowanie w rękę kobiet na powitanie zanika.
Całowanie w rękę w naszych kręgach kulturowych traktowane jest jako zwyczaj, wyraz szacunku do kobiet. Źródło: Adobe Stock

Powitania pomiędzy współpracownikami, w tym całowanie w rękę współpracownic, może być różnie odbierane.

Dawniej całowanie w rękę kobiet na powitanie było jednym z przyjętych sposobów powitania płci pięknej. Teraz ten zwyczaj jest w zaniku.

Pytanie:

Mój pracownik całuje w dłoń na powitanie kobiety w firmie. Uważam to za niestosowne. Czy jako pracodawca mogę zabronić tego pracownikowi?

Odpowiedź:

W określonych sytuacjach, pracodawca może zakazać powitania poprzez całowanie dłoni współpracownic.

Całowanie w rękę w naszych kręgach kulturowych traktowane jest jako zwyczaj, szczególnie dawniej, wyraz szacunku do kobiet. Przepisy obowiązującego prawa nie zawierają żadnych regulacji, które odnosiłyby się do tego rodzaju czynności, zarówno w aspekcie pozytywnym, jak i zakazującym takich zwyczajów.

CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna: czy firma zwróci ci za prąd? Prawnik wyjaśnia

Na gruncie kodeksu pracy można zastanowić się, czy tego rodzaju zwyczaj może być traktowany jako przejaw ewentualnego naruszenia godności. Zgodnie z art. 18 3a § 6 kodeksu pracy przejawem dyskryminowania w rozumieniu § 2 jest także niepożądane zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika i stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery (molestowanie). Całowanie w rękę musiałoby zostać zatem uznane przez współpracownice jako niepożądane zachowanie, które narusza ich godność.

CZYTAJ TEŻ: Praca w biurze podczas pandemii – praktyki z Chin

Przy czym należy zastrzec, że molestowanie wiąże się z subiektywnymi przeżyciami osoby molestowanej i polega na niepożądanym z jej punktu widzenia zachowaniu innej osoby. W pierwszej kolejności to zatem pracownice powinny zgłosić ewentualny sprzeciw wobec postępowania współpracownika. Pracodawca zaś może zasugerować pracownikowi, aby w pracy ograniczać się do formalnych powitań. Jeżeli tego rodzaju rozmowy nie poskutkują, a pracownik nadal będzie stosował tę formę powitania, wówczas pracodawca powołując się na konieczność przeciwdziałania dyskryminacji może przedsięwziąć w stosunku do pracownika środki zmierzające do wyeliminowania takiego zachowania, w tym zakazać takiej formy powitania.

Autorem odpowiedzi jest Edyta Głowińska, radca prawny z Madejczyk Kancelaria Prawna Sp. k. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Firmy obawiają się, że koniunktura szybko nie wróci

Mikro, małe i średnie firmy w Polsce zaczynają odczuwać drugą falę koronawirusa. Z najnowszych ...

Co potrafią innowatorzy z Mazowsza

Smart Berries, Solhotair i SensoriumLab to firmy – laureaci tegorocznej edycji konkursu „Startuj z ...

Tarcza finansowa 2.0 to pomoc finansowa z PFR dla MŚP.

Tarcza finansowa 2.0 – kto i jak może sięgnąć po subwencję?

Tarcza finansowa 2.0 to wsparcie finansowe z Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i ...

Opakowanie w Chinach to czynnik sukcesu

W Chinach opakowanie produktu żywnościowego jest wizytówką firmy oraz stosunku do klienta. Inne podejście ...

Czynności sprawdzające to nie to samo co kontrola podatkowa.

Czynności sprawdzające a kontrola – czym się różnią?

Elementem rzeczywistości i codzienności każdego przedsiębiorcy są kontakty z urzędem skarbowym. Do tych mniej ...

Koronawirus. Powstała platforma do walki z COVID-19

Powstała specjalna platforma do wymiany informacji i ofert dotyczących walki z koronawirusem. Mogą z ...