Jak rozwiązać umowę o pracę e-mailem?

E-mail opatrzony formalnym podpisem elektronicznym oznacza zachowanie pisemnej formy rozwiązania umowy o pracę. Źródło: Adobe Stock

Czy podczas pandemii koronawirusa można skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę w formie elektronicznej? Tak, i to bez większych trudności.

Z powodu pandemii koronawirusa i ograniczenia bezpośrednich kontaktów pracodawców z podwładnymi sądy pracy mogą nieco zliberalizować dotychczasowe zasady. I uznać ustne zwolnienia z pracy lub zwykłe skany dokumentów przesłane pracownikom e-mailem za usprawiedliwione.

CZYTAJ TEŻ: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: pracownik nie chce nosić maseczki, co wtedy?

W takiej sytuacji pracownikowi nie będzie przysługiwało odszkodowanie za wadliwe formalnie (niezgodne z prawem) rozwiązanie umowy o pracę. Każdy jednak taki przypadek będzie wymagał indywidualnego rozpoznania przez sąd pracy. I nie daje gwarancji pracodawcy na korzystne rozstrzygnięcie sporu z pracownikiem.

Bezpieczny e-podpis koniecznością

Rozwiązaniem tego problemu jest wypowiedzenie umowy o pracę, tak przez pracodawcę, jak i pracownika, w formie elektronicznej z jednoczesnym opatrzeniem wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym.

CZYTAJ TEŻ: Koronawirus. Urlop wyznaczy nam szef

Należy bowiem przyjąć, że e-mail opatrzony formalnym podpisem elektronicznym oznacza zachowanie pisemnej formy rozwiązania umowy o pracę, czyli spełnienie wymogów określonych w art. 30 § 3 kodeksu pracy. Powyższe nie wynika wprost z kodeksu pracy, lecz z kodeksu cywilnego (stosowany odpowiednio do stosunków pracy), zgodnie z którym (art. 781 kc), do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Najpierw e-podpis, a potem e-mail

Oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej. Pracodawca, który dysponuje bezpiecznym e-podpisem, może więc wygenerować plik PDF zawierający pismo ze zwolnieniem i wysłać go pracownikowi na służbową skrzynkę mailową. Mając dostęp do serwerów poczty, ma pewność i dowód, że pismo ze zwolnieniem zostało doręczone pracownikowi w sposób prawidłowy i skuteczny.

CZYTAJ TEŻ: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: odmowa przyjścia do pracy

W sytuacji gdy pracodawca posiada kwalifikowany podpis elektroniczny istnieje możliwość wysłania wypowiedzenia umowy o pracę na imienną skrzynkę e-mail pracownika. Taka forma będzie prawnie skuteczna i prawidłowa formalnie.

Autor jest radcą prawnym, partnerem w Kancelarii Radców Prawnych M.Woziński A.Kulisz sp.p. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nie przegap – sięgnij po nagrodę i prestiżowy tytuł

Uwaga twórcy nowatorskich produktów i technologii! Tylko do 29 października do godz. 16 można ...

Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: dla kogo praca zdalna

Czy pracodawca może zlecić pracę zdalną tylko części pracowników? Na przykład tylko tym, którzy ...

Koronawirus. Jak gminy mogą pomóc firmom

Gminy będą mogły zwolnić przedsiębiorców z podatku od nieruchomości lub przedłużyć terminy rat płatności ...

Fiskus weźmie 23 proc. VAT od depozytu

Usługi przechowywania instrumentów finansowych podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT w wysokości 23 proc. Nie ...

Ryzyko walutowe w eksporcie – jak się zabezpieczyć?

Liczba powiązań polskiej gospodarki z zagranicą w ostatnich latach wzrasta w ogromnym tempie, a ...

Wpływ koronawirusa na sektor nieruchomości – webinar z ekspertami EY

COVID-19 a nieruchomości: kluczowe aspekty ekonomiczne, rynkowe, prawne, sprawozdawcze i podatkowe to temat zbliżającego ...