Polski start-up konkuruje ze Škodą na elektryki w Pradze

Blinkee.city, polski start-up, który od 2017 r. świadczy usługi w zakresie pojazdów elektrycznych i ekologicznych, rozpoczął działalność w czeskiej Pradze. Od 22 czerwca sto jednośladów z logo Blinkee pojawiło się w centrum miasta.

To trzecia z kolei firma oferująca w stolicy Czech usługę wypożyczania skuterów elektrycznych. Wcześniej pojawiły się tam pojazdy czeskiego start-upu Re.volt oraz firmy Škoda Auto DigiLab. Ta ostatnia, to centrum technologiczne odpowiedzialne za rozwój nowych usług mobilności powołane do życia przez spółkę Škoda Auto – producenta doskonale znanych w Polsce Fabii, Octavii czy Superbów.

Co ciekawe, Czesi sami nie produkują wypożyczanych przez siebie jednośladów. Zamawiane w hiszpańskiej firmie Torrot skutery elektryczne zostały jedynie skrojone na miarę przez laboratorium cyfrowe Škody i wypuszczone na ulice czeskich miast pod marką BeRider.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec stanu wyjątkowego w Czechach – wjazd dla biznesu

Skutery Blinkee to czysto polski, autorski projekt – zarówno urządzenia, jak i aplikację do ich obsługi zaprojektowali polscy inżynierowie. Niedługo po uruchomieniu w Polsce wynajmu skuterów, do floty dołączyło kolejne „dziecko” – elektryczne hulajnogi.

Obecnie blinkee.city działa już w ponad 30 polskich miastach, a także udostępnia swoje urządzenia na Węgrzech, Słowacji, Rumunii i w Hiszpanii. W czerwcu br. przyszedł czas na Czechy. Docelowo będzie tam jeździło 150 skuterów.

Blinkee.city jako jeden z liderów elektromobilności znalazł się na Lufthansa Innovation Hub – prestiżowej liście 150 nowych najbardziej innowacyjnych firm transportowych na świecie. Idea marki to multimodalność w komunikacji publicznej.

Od 22 czerwca 2020 r. sto jednośladów z logo Blinkee pojawiło się w centrum miasta. Źródło: Blinkee

– Ze względu na różne potrzeby i odległości samochód jest często nieekonomiczny i nieefektywny. Jeśli chodzi o skutery i hulajnogi, to mają one wiele zalet samochodu, a nie mają jego wad: nie emitują spalin, nie tworzą korków, nie zabierają przestrzeni parkingowej, dlatego do nich należy przyszłość we wszystkich metropoliach i miastach – uważa Marcin Maliszewski, ekspert e-mobliności i prezes blinkee.city.

Usługa blinkee.city w większości miast w Polsce i za granicą rozbudowywana jest w systemie franczyzy. Za praskim oddziałem stoi firma E-sharing, którą tworzy piątka przyjaciół – Tereza Veselá oraz bracia Jan i Vojtěch Kanta, Kryštof i Matyáš Netopil.

Idea współdzielenia

– Jesteśmy pokoleniem, które wierzy w sieć połączeń, w ideę współdzielenia. A blinkee.city łączy całą Europę. Każdy użytkownik blinkee.city staje się częścią zespołu walczącego o lepsze miasto – wyjaśnia Jan Kanta odpowiedzialny wraz z bratem Vojtěchem za prowadzenie spółki E-sharing.

CZYTAJ TAKŻE: Czeska „ustawa żywieniowa” poczeka. To dobra wiadomość dla polskiej spożywki

– Myśleliśmy o wielu sposobach uruchomienia współdzielonych skuterów elektrycznych w Pradze, począwszy od własnej floty aż po współpracę ze spółką już funkcjonującą. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na polską firmę blinkee.city, ponieważ miasta, w których działa, są pod wieloma względami bardzo podobne do Pragi – mówią dla czeskiego dziennika E15 młodzi, początkujący przedsiębiorcy.

Praga się dusi

W stolicy Czech, liczącej 1,3 mln mieszkańców, zarejestrowanych jest ponad 1 mln samochodów. I jest to główny powód problemów z gęstością ruchu na drogach, zwłaszcza w godzinach szczytu, ze znalezieniem wolnego miejsca do parkowania, z ogromną ilością spalin.

Władze Pragi starają się poprawić mobilność Prażan i namówić ich do korzystania z innych niż samochód środków do przemieszczania się w granicach miasta. Wprowadzana jest większa liczba alternatywnych rozwiązań transportu lokalnego.

Skuter elektryczny pod wieloma względami zdaje się odpowiadać na te zapotrzebowania. Jest cichy, nie emituje żadnych zanieczyszczeń i można go zaparkować w dowolnym miejscu we wszystkich strefach. Od hulajnogi elektrycznej różni się jednak tym, że nie można go porzucić gdziekolwiek. A przy tym nie stwarza zagrożenia na chodnikach dla pieszych, bo jeździ wyłącznie po ulicach zgodnie z przepisami ruchu drogowego.

CZYTAJ TAKŻE: Rosja ogranicza sprzedaż zagranicznych towarów

– Praga nie jest z gumy, a my już nie mamy ochoty stać w korkach. Chcemy wyeliminować obciążenia smogowe w miastach, zoptymalizować komunikację i dzięki udostępnianiu danych wspomóc miasto w lepszym funkcjonowaniu – dzieli się przemyśleniami Jan Kanta.

Nową bronią w walce o lepszą przestrzeń do życia mają być stylizowane na retro, eleganckie dwuosobowe białe skutery elektryczne z Polski. Napędza je silnik elektryczny o mocy 3,1 kW, co pozwala rozwinąć prędkość do 50 km/h. W kufrze stanowiącym nieodłączną część pojazdu użytkownik znajdzie zarówno kaski jak i czepki jednorazowe. Przejrzysty wyświetlacz pokazuje prędkość, stan baterii i przebieg. Ponadto, każdy skuter ma zintegrowany uchwyt na telefon komórkowy z gumowym zabezpieczeniem oraz port USB. Akumulator jest ładowany wyłącznie przez operatora.

Aplikacja na całą Europę

Aby kierować Blinkee, należy posiadać uprawnienia do kierowania skuterem, zgodnie z prawem danego kraju. Warunkiem wypożyczenia skutera Blinkee jest rejestracja za pośrednictwem aplikacji mobilnej blinkee.city dostępnej na urządzeniach z systemem Android i iOS. To ona pozwala użytkownikowi uruchomić skuter i rozliczyć jego wykorzystanie.

Cena standardowej jazdy wynosi 5 koron (ok. 0,85 zł) za minutę, a przerwa kosztuje 1 CZK (ok. 0,17 zł) za minutę. W aplikacji znajduje się system zniżek, dzięki któremu użytkownik może skorzystać z ceny nawet o połowę niższej – 2,50 CZK (ok. 0,43 zł) za minutę.

CZYTAJ TAKŻE: Co eksportować do Niemiec podczas pandemii

Pojedyncza aplikacja pozwala korzystać z systemu blinkee.city we wszystkich europejskich miastach. Praga jest 36. miejscem, w którym działają skutery Blinkee. I z pewnością nie ostatnim.

– Jest to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się rynków. W 2017 r. na całym świecie było 350 tys. użytkowników współdzielonych skuterów, a do 2019 r. liczba ta wzrosła do pięciu milionów. Współdzielona elektromobilność przeżywa obecnie taki sam boom, jaki kiedyś przeżywały smartfony. Wzrost liczby użytkowników w latach 2017-2019 wyniósł 1371 proc. – wylicza Jan Kanta, dyrektor E-sharing, franczyzobiorcy systemu blinkee.city.

CZYTAJ TAKŻE: Kryzys nie oddzieli nas od Niemiec

Warszawa liczy na Pragę

Jego słowa potwierdza także wspólniczka Tereza Veselá, która precyzuje strategię firmy. – Nie chcemy tylko rozwieźć 150 skuterów po mieście, a tym samym zamknąć projekt, chcemy rozwinąć go jeszcze bardziej. Z chęcią rozpoczniemy dyskusję na takie tematy, jak wpływ elektromobilności na redukcję spalin, wpływ elektromobilności na średnią długość stania w korkach oraz związek między elektromobilnością a walką z globalnym ociepleniem i globalnym wzrostem emisji dwutlenku węgla – mówi Veselá dla portalu czechcrunch.cz.

Do tego potrzebny jest satysfakcjonujący sukces w Pradze, który według Terezy Vesele może przyjść dzięki wyjątkowemu podejściu całej ekipy stojącej za firmą E-sharing.

– Różnimy się od konkurencji głównie tym, że nie jesteśmy korporacją. Jesteśmy grupą pięciorga przyjaciół, którzy są entuzjastycznie nastawieni do tego projektu i chcą rozpocząć dialog na temat zmian w transporcie miejskim – dodaje Veselá.

W warszawskiej centrali liczą na to, że skuterów elektrycznych z logo blinkee.city będzie w Czechach coraz więcej.

Źródło: https://blinkee.city/pl; https://www.e15.cz/; https://czechcrunch.cz;

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Minister finansów przesuwa termin na kasy online

Przedsiębiorcy, którzy mieli rozpocząć prowadzenie ewidencji za pomocą kas fiskalnych online, mogą odetchnąć. Nowe ...

Japonia - góra Fuji na jesieni.

Japonia – więcej tam eksportujemy zyskując na wolnym handlu

Pierwszy rok obowiązywania umowy handlowej pomiędzy Unią Europejską, a Japonią przyniósł wzrost polskiego eksportu ...

Polski rynek handlu detalicznego. Jak teraz wygląda?

Polski rynek handlu detalicznego jest specyficzny. Jest bardzo rozdrobniony, ale też szybko się rozwija. ...

Zapomoga w sytuacji koronawirusa bez podatku.

Zapomoga dla pracownika z powodu COVID-19 bez podatku

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej rozwiewa wątpliwości dotyczące opodatkowania zapomóg wypłacanych pracownikom przez pracodawców w ...

Eksport żywności i napojów do Chin

Decydując się na eksport żywności do Chin trzeba być świadomym, że kraj ten ma ...

Ile można dorobić na emeryturze? ZUS podał nowe dane

Osoby, które osiągnęły wiek emerytalny mogą dorabiać na emeryturze bez ograniczeń. Nie muszą martwić ...