Firmy chcą sprzedawać za granicę

Przedsiębiorcy zainteresowani eksportem tłumnie stawili się na Stadionie Narodowym w Warszawie, aby na żywo spotkać się z ekspertami z zagranicznych biur handlowych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Publikacja: 07.10.2022 10:40

Do uczestników PAIH Forum Biznesu z przesłaniem video wystąpił premier Mateusz Morawiecki.

Do uczestników PAIH Forum Biznesu z przesłaniem video wystąpił premier Mateusz Morawiecki.

Foto: PAIH

W środę w Warszawie odbyła się trzecia już edycja PAIH Forum Biznesu, pierwsza po dwóch latach przerwy. Frekwencja dopisała. Praktycznie przed każdym punktem informacyjnym, niezależnie, czy chodziło o Niemcy, Indonezję czy Kenię, do pracowników zagranicznych biur handlowych ustawiały się kolejki zainteresowanych ekspansją zagraniczną przedsiębiorców. Przybyło ich na Forum ponad 3 tys.

Firmy idą w świat

– Zainteresowanie Wietnamem jest duże. Na spotkanie z nami w Warszawie przyszło bardzo wielu przedstawicieli firm kosmetycznych, w tym takich, które nie są jeszcze obecne na tamtejszym rynku. Również firmy spożywcze m.in. oferujące piwo i inne alkohole chcą eksportować do Wietnamu. Mają one potencjał, choć np. piwo owocowe nie jest jeszcze w Wietnamie znane i popularne. Jedna z firm chce też w Wietnamie sprzedawać Żubrówkę – mówi Ho Thi Hanh Ngan, business development menedżer z biura PAIH w Wietnamie, które działa w Ho Chi Minh City.

Rodzime firmy chcą też być bardziej obecne na Półwyspie Iberyjskim, ale jak wskazuje Wojciech Łopatkiewicz, szef biura PAIH w Madrycie, nie jest to wcale łatwe. – Jeśli idzie o biznes, Hiszpania jest hermetyczna. To rynek nasycony i wysoce konkurencyjny. Hiszpanie są postrzegani jako ludzie otwarci, ale w biznesie są konserwatywni. Są bardzo przywiązani do swych marek. Niemniej jednak polskie produkty coraz częściej goszczą na hiszpańskich półkach, a prawdziwym hitem naszej sprzedaży w Hiszpanii są kosmetyki. Są one cenione ze względu na wysoką jakość i jej konkurencyjną relację do ceny – tłumaczy Łopatkiewicz, wyliczając, że są tam już obecne polskie firmy kosmetyczne takie jak: Ziaja, Dr Irena Eris, Yope, Indigo Nails czy Miya.

PAIH Forum Biznesu 2022 - stoiska informacyjne

PAIH Forum Biznesu 2022 - stoiska informacyjne

PAIH

– Nasze forum jest unikaną okazją do zaprezentowania potencjału rynku australijskiego polskim firmom zainteresowanym zarówno eksportem, jak i inwestycjami. Forum pokazało gotowość polskich firm do ekspansji na rynki azjatyckie, Australii i Nowej Zelandii czy szerzej regionu Azji i Pacyfiku – zauważa Rafał Jarosz, business development menedżer z biura w australijskim Sydney.

– Zdecydowanie największy potencjał sprzedaży mają tam polskie firmy z branży zielonych technologii, energetyki i sprzętu medycznego – dodaje.

Podsumowanie Expo

Dużą część Forum poświęcono podsumowaniu obecności Polski na światowej wystawie Expo w Dubaju. – Obecność Polski na Expo 2020 w Dubaju to niewątpliwie sukces w wymiarze gospodarczym, ale też promocyjnym. Marka Polska wiele zyskała i w świecie arabskim znacząco wzrosła świadomość, co w sensie ekonomicznym, turystycznym i kulturowym oferuje nasz kraj. Już podczas tych wakacji, a więc niemal od razu po zakończeniu wystawy, odnotowano rekordową liczbę turystów arabskich odwiedzających Małopolskę, w szczególności Kraków i Zakopane – mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju.

Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju podsu

Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju podsumował na PAIH Forum Biznesu obecność Polski na Expo w ZEA.

PAIH

– Bardzo mocno zintensyfikowano też oficjalne spotkania na szczeblu rządowym i administracji lokalnej. Naszych partnerów z Zatoki Arabskiej interesują przede wszystkim IT, zielone technologie oraz produkcja i przetwórstwo żywności – dodaje Malinowski.

Potwierdza to Krzysztof Drynda, prezes PAIH. – Kolejne delegacje z ZEA przybywają do Polski, podpisywane są kontrakty. Spijamy teraz przysłowiową śmietankę. Do tego sukcesu przyczyniły się niewątpliwie dwa fora zorganizowane przez naszą Agencję w Dubaju, tj. Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze i Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze. Zainteresowanie Afryki naszym krajem widać też zresztą tu na Forum PAIH Biznesu poprzez liczną obecność dyplomatów krajów afrykańskich – podkreśla szef PAIH.

Odbudowa Ukrainy

Obecny na Forum Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii, przypomniał też o szczególnych więzach Polski i Ukrainy i naszej woli udziału w odbudowie Ukrainy. Co się dzieje w tej materii?

Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii przemawiający na PAIH Forum Biznesu 2022.

Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii przemawiający na PAIH Forum Biznesu 2022.

PAIH

– 9 czerwca br. uruchomiliśmy bazę polskich firm zainteresowanych wznowieniem eksportu na Ukrainę i współpracy przy odbudowie powojennej Ukrainy. Zainteresowanie jest olbrzymie. Zgłosiło się już ponad 1300 polskich przedsiębiorców. Reprezentują oni przede wszystkim sektor budowlany, ale także maszynowy, rolno-spożywczy, farmaceutyczny i motoryzacyjny. Perspektywy współpracy z naszym wschodnim sąsiadem są naprawdę bardzo dobre, czego przykładem była wysoka frekwencja, prawie 800 przedsiębiorców na I Forum Odbudowy Ukrainy, które odbyło się 31 sierpnia br. na PGE Narodowym – wylicza Karol Kubica, kierownik ZBH w Kijowie.

I jak dodaje, kolejnymi działaniami będzie stworzenie katalogu zainteresowanych uczestników w trzech językach (polski, ukraiński, angielski) i jego dystrybucja pośród ukraińskich instytucji publicznych, biznesu i organizacji branżowych. – Wkrótce odbędą się też kolejne konsultacje branżowe, a w 2023 r. planujemy już misje branżowe polskiego biznesu na Ukrainę – zapowiada Kubica.

PAIH Forum Biznesu 2022 było okazją do wielu spotkań.

PAIH Forum Biznesu 2022 było okazją do wielu spotkań.

PAIH

– Osobiście uważam, że PAIH Forum Biznesu to wartościowa inicjatywa. Z perspektywy długoletniej współpracy z Agencją widzę duże zaangażowanie i chęć pomocy przedsiębiorcom. PAIH się rozwija. Widać zmianę w podejściu do nas, przedsiębiorców. Samo zaś wydarzenie jest coraz większe. Jego skala jest imponująca, są obecni wszyscy szefowie ZBH – mówi Marcin Żochowski, dyrektor ds. sprzedaży w spółce Phenicoptere, właściciela marki Glov. – Było też wiele ciekawych paneli np. o certyfikacji halal – dodaje.

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z PAIH

W środę w Warszawie odbyła się trzecia już edycja PAIH Forum Biznesu, pierwsza po dwóch latach przerwy. Frekwencja dopisała. Praktycznie przed każdym punktem informacyjnym, niezależnie, czy chodziło o Niemcy, Indonezję czy Kenię, do pracowników zagranicznych biur handlowych ustawiały się kolejki zainteresowanych ekspansją zagraniczną przedsiębiorców. Przybyło ich na Forum ponad 3 tys.

Firmy idą w świat

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wsparcie Ekspansji
PAIH otworzyła kolejne biuro regionalne, tym razem w Lublinie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wsparcie Ekspansji
KUKE i Credit Agricole Bank Polska wspólnie wesprą eksporterów
Wsparcie Ekspansji
Nowe zagraniczne biuro PAIH w Wilnie
Wsparcie Ekspansji
Polskie MŚP coraz lepiej radzą sobie na emirackim rynku żywności
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Wsparcie Ekspansji
Czy polskie MŚP skorzystają na uczestnictwie Wielkiej Brytanii w programie Horyzont Europa?