W środę w Warszawie odbyła się trzecia już edycja PAIH Forum Biznesu, pierwsza po dwóch latach przerwy. Frekwencja dopisała. Praktycznie przed każdym punktem informacyjnym, niezależnie, czy chodziło o Niemcy, Indonezję czy Kenię, do pracowników zagranicznych biur handlowych ustawiały się kolejki zainteresowanych ekspansją zagraniczną przedsiębiorców. Przybyło ich na Forum ponad 3 tys.
Firmy idą w świat
– Zainteresowanie Wietnamem jest duże. Na spotkanie z nami w Warszawie przyszło bardzo wielu przedstawicieli firm kosmetycznych, w tym takich, które nie są jeszcze obecne na tamtejszym rynku. Również firmy spożywcze m.in. oferujące piwo i inne alkohole chcą eksportować do Wietnamu. Mają one potencjał, choć np. piwo owocowe nie jest jeszcze w Wietnamie znane i popularne. Jedna z firm chce też w Wietnamie sprzedawać Żubrówkę – mówi Ho Thi Hanh Ngan, business development menedżer z biura PAIH w Wietnamie, które działa w Ho Chi Minh City.
Rodzime firmy chcą też być bardziej obecne na Półwyspie Iberyjskim, ale jak wskazuje Wojciech Łopatkiewicz, szef biura PAIH w Madrycie, nie jest to wcale łatwe. – Jeśli idzie o biznes, Hiszpania jest hermetyczna. To rynek nasycony i wysoce konkurencyjny. Hiszpanie są postrzegani jako ludzie otwarci, ale w biznesie są konserwatywni. Są bardzo przywiązani do swych marek. Niemniej jednak polskie produkty coraz częściej goszczą na hiszpańskich półkach, a prawdziwym hitem naszej sprzedaży w Hiszpanii są kosmetyki. Są one cenione ze względu na wysoką jakość i jej konkurencyjną relację do ceny – tłumaczy Łopatkiewicz, wyliczając, że są tam już obecne polskie firmy kosmetyczne takie jak: Ziaja, Dr Irena Eris, Yope, Indigo Nails czy Miya.
PAIH Forum Biznesu 2022 - stoiska informacyjne
– Nasze forum jest unikaną okazją do zaprezentowania potencjału rynku australijskiego polskim firmom zainteresowanym zarówno eksportem, jak i inwestycjami. Forum pokazało gotowość polskich firm do ekspansji na rynki azjatyckie, Australii i Nowej Zelandii czy szerzej regionu Azji i Pacyfiku – zauważa Rafał Jarosz, business development menedżer z biura w australijskim Sydney.