Materiał powstał we współpracy z PAIH
Marka polskiej gospodarki - na ile te słowa mają już odzwierciedlenie w rzeczywistości? Można już mówić o naszej gospodarce jako o mocnej marce?
Promocja marki polskiej gospodarki na świecie to cel naszej strategii, tak w mijającym roku, jak i na lata kolejne. Możemy już bez wątpienia mówić o marce polskiej gospodarki. Proszę zauważyć jak nasza gospodarka jest postrzegana na świecie. Wiem, że z perspektywy Polaka oglądającego w domu programy informacyjne czasem nie jest proste, aby zauważyć to, co zauważają inni, a mianowicie analitycy na świecie czy przedstawiciele firm, które chcą u nas inwestować, współpracować z polskimi eksporterami. Tu jest bardzo dobrze. W zeszłym roku mieliśmy bardzo dobre wyniki jeśli chodzi o bezpośrednie inwestycje zagraniczne w naszym kraju. W br. będzie podobnie. Liczymy jeszcze wszystko jeśli chodzi o podsumowanie mijającego roku i na początku stycznia będziemy mogli zaprezentować finalne wyniki, ale na pewno jest dobrze. Widzimy napływ inwestorów zagranicznych. Rozmawiamy też z nimi oraz z eksporterami. I postrzeganie naszego kraju jest coraz lepsze. Spójrzmy też na ratingi Polski. Wszystkie największe agencje ratingowe oceniają Polskę na wysokich stabilnych poziomach A2, A-. Niżej nie schodzimy. To pokazuje, że polska gospodarka jest już w świecie marką, a my jako PAIH chcemy jej pomóc. Pokazać ją jeszcze lepiej i jeszcze lepiej ją promować.
Przeciętny Kowalski dostrzega zapewne przede wszystkim inflację, ale właśnie - jak Polskę postrzegają inwestorzy zagraniczni?
Oni widzą to, że jesteśmy dobrym miejscem do prowadzenia biznesu. Widzą, że w Polsce dobrze się inwestuje, że proces inwestycyjny jest dla inwestora szybki i łatwy. Jest dużo lepszy niż np. u naszych zachodnich sąsiadów czy w innych krajach Europy Zachodniej. U nas dużo szybciej można pewne rzeczy załatwić, procedury są dużo lepsze. Jest to rzecz, na którą inwestorzy zwracają uwagę. Na pewno zwracają ją też na obecność dużych graczy na polskim rynku, szczególnie tych ze Stanów Zjednoczonych. Firmy z Azji lub z Europy Zachodniej widząc, że w Polsce bardzo mocno obecne są firmy amerykańskie same czują się wtedy bezpiecznie. Panuje takie przekonanie w biznesie, że skoro Amerykanie, i mówimy tu o największych firmach, w Polsce inwestują, a rzeczywiście tak się dzieje, bo amerykańskie korporacje ogłosiły w br. bardzo dużo inwestycji w Polsce, to jest to sygnał dla inwestorów z innych krajów, że warto w Polsce inwestować.