Wyrok został wydany na kanwie wniosku o interpretację, z jaką wystąpiła spółka, która zajmuje się sprzedażą markowego obuwia. Aby zareklamować swoje produkty rozpoczęła współpracę z influencerami. W zamian za otrzymane obuwie, zobowiązują się oni do świadczenia ekwiwalentnego w postaci usługi reklamowej np. w mediach społecznościowych.

Spółka była przekonana, że przy takiej współpracy przysługuje jej prawo do odliczenia VAT, bo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a nabywane towary lub usługi mają związek z jej czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie uważa, że nie ma obowiązku naliczenia podatku z tytułu przekazania obuwia. Jej zdaniem nie dokonuje bowiem nieodpłatnego przekazania towaru firmy. Transakcja ta nie stanowi darowizny, ani nagrody. W transakcji występuje pełna ekwiwalentność potwierdzona regulaminem.

Fiskus zgodził się na odliczenie VAT od nabycia obuwia, ale z obowiązkiem naliczenia podatku od przekazania go influencerom. Stanowisko skarbówki potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygn. akt I SA/Rz 237/23). Jak wyjaśniono, w przypadku barteru obie strony dokonują "równoważących się" czynności, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wypełniając definicję dostawy towarów z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Czytaj więcej

Współpraca barterowa z influencerem, ale z podatkiem