Klient zaczyna jeść w restauracji – co wtedy?

Posiłek w lokalu gastronomicznym? Aktualnie to niemożliwe.
Posiłek w lokalu gastronomicznym? To teraz niemożliwe. Źródło: Pexels-katerina-holmes-5905

Restauratorzy nie tylko muszą zmagać się z lockdownem, ale i z klientami, którzy nie chcą respektować przepisów zabraniających jedzenia w lokalu. Prawnik radzi co wtedy robić.

Pytanie:

Co w przypadku kiedy klient, który kupił posiłek na wynos zacznie spożywać go w lokalu? Jak powinien postąpić właściciel lokalu gastronomicznego?

Odpowiedź:

Przede wszystkim należy uwagę zwrócić , że zgodnie z najnowszym rozporządzeniem z 1 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, obowiązuje zakaz działalności stacjonarnej lokali gastronomicznych. Możliwa jest jedynie realizacja usług polegających na przygotowywaniu i podawaniu żywności na wynos oraz w dowozie.

CZYTAJ TEŻ: Czy pracodawca może zadzwonić do pracownika na prywatną komórkę lub wysłać maila na prywatny adres?

Istnieją jednak odstępstwa od tego ograniczenia. I tak przykładowo usługi gastronomiczne mogą być świadczone na terenie prowadzenia usług hotelarskich, jednak wyłącznie na rzecz określonych w przepisach grup gości (tj. pracowników zakwaterowanych w hotelu robotniczym lub dla pracowników sezonowych, gości będących zawodnikami w czasie zgrupowań i współzawodnictwa sportowego, gości wykonujących zawody medyczne, gości będących pacjentami i ich opiekunami, korzystających z usług hotelarskich w celu uzyskania świadczenia opieki zdrowotnej), przebywających w hotelu co najmniej jedną dobę hotelową oraz pod warunkiem dostarczania im posiłków do ich pokojów (co w praktyce sprawia, że nie dojdzie do spożycia posiłku na terenie lokalu gastronomicznego).

CZYTAJ TEŻ: Alkohol jako firmowy prezent świąteczny. Co z podatkiem VAT?

Także w świetle aktualnego brzmienia ww. rozporządzenia można przygotowywać i podawać posiłki przeznaczone do spożycia przez pasażerów pociągów objętych obowiązkową rezerwacją miejsca po zajęciu przez nich miejsc siedzących, a także dopuszczalne jest wydawanie posiłków na miejscu w lokalach prowadzących działalność gastronomiczną na terenie szkół i placówek oświatowych pod warunkiem, że klienci tych lokali zajmą co drugi stolik, a odległość między stolikami będzie wynosić minimum 1,5 metra albo stoliki zostaną odgrodzone od siebie przegrodą o wysokości co najmniej 1 metra, licząc od powierzchni stolika.

CZYTAJ TEŻ: Czy pracodawca może sprawdzić warunki pracy zdalnej?

Tym samym przyjmując założenie, że nie mamy do czynienia z żadnym z ww. odstępstw od tego ograniczenia, w czasie obowiązywania ograniczeń lokal gastronomiczny nie jest miejscem przeznaczonym do spożywania posiłków przez klientów takiego lokalu. Jeżeli więc klient lokalu gastronomicznego zacznie spożywać zakupiony posiłek w lokalu, właściciel tego lokalu będzie uprawniony do żądania jego opuszczenia przez klienta. Jest to tym bardziej zasadne w świetle sankcji zarówno karnych, jak i administracyjnych, które grożą przedsiębiorcy za naruszenie nakazów, zakazów, ograniczeń lub obowiązków wynikających z ww. rozporządzenia.

CZYTAJ TEŻ: Niższe wynagrodzenia na pracy zdalnej? Prawnik wyjaśnia

W przypadku, gdy klient spożywający posiłek odmawiałby opuszczenia lokalu gastronomicznego wbrew żądaniu właściciela lokalu, właściciel powinien zwrócić się o pomoc w usunięciu takiego klienta do Policji. Zasygnalizować należy, że samodzielne usunięcie takiego klienta z lokalu nie jest co do zasady dozwolone, a działanie takie mogłoby stanowić naruszenie nietykalności cielesnej klienta, które można byłoby uznać wyjątkowo za uzasadnione wyłącznie w przypadkach stanu wyższej konieczności lub obrony koniecznej.

Podstawa prawna:

  • 10 ust. 2, 5, 9, oraz 10 rozporządzenia Rady Ministrów z 1 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. poz. 2132);
  • art. 116 § 1a ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2019 r. poz. 821 z późn. zm.);
  • art. 48a ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 46b pkt 1, 2 i 8 w zw. z art. 46 ust. 4 pkt 3 i art. 46a ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2020 r. poz. 1845 z późn. zm.);
  • art. 193 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1444 z późn. zm.).

Rafał W. Sikorski, radca prawny, partner zarządzający w Kancelarii SK Lawyers. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

FENG - to nowy program operacyjny dla firm

Jarosińska-Jedynak: Chcemy rozszerzyć definicję MŚP

Podejmujemy działania na rzecz rozszerzenia definicji MŚP w kontekście nowej perspektywy finansowej UE – ...

Jest pierwszy w Polsce kredyt z gwarancją „Kreatywna Europa”

Anshar Studios jako pierwsza firma na polskim rynku skorzystała z kredytu z gwarancją „Kreatywna ...

Kto i kiedy dostanie postojowe od państwa?

Specustawa wprowadzi wsparcie finansowe za tzw. postojowe. Postojowe będzie przysługiwać raz lub dwa razy. ...

Koronawirus. Projekty dotowane przez Unię mogą się nie powieść

Przedsiębiorcy, szczególnie ci z sektora MŚP, to jedna z dwóch największych grup beneficjentów. Niestety ...

Aplikacja z Polski wesprze USA w walce z koronawirusem

Polski startup Immersion na zlecenie amerykańskiego rządu stworzył platformę, która przeszkoli personel medyczny w ...

Jest polska odpowiedź na zdalną pracę. To biuro na kółkach

Pierwsze w Polsce tzw. mobilne biuro rozpoczęło już działalność. Jak wskazuje twórca tego innowacyjnego ...