Jednocześnie nadzorowana przez resort przedsiębiorczości i technologii Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oferuje zarówno wsparcie finansowe, jak i doradcze. Agencja na swym portalu edukacyjnym dla małych i średnich przedsiębiorstw zwanym Akademią PARP (oferuje on system bezpłatnych szkoleń internetowych) ruszyła z kolejnymi bezpłatnymi kursami on-line. Jeden z nich pt. „Krajowe zamówienia publiczne” ma przybliżyć przedsiębiorcom z sektora małych i średnich firm zasady obowiązujące podczas udzielania zamówień publicznych. Ma pomóc w poznaniu zasad przygotowywania oferty oraz innych dokumentów niezbędnych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
System coraz mniej konkurencyjny
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, a za nim PARP chciałaby, aby zamówienia publiczne były bardziej znane i dostępne dla szerszego grona przedsiębiorstw niż ma to miejsce obecnie. Zwiększenie liczby małych i średnich firm, które startują w przetargach, efektywne wydawanie pieniędzy w systemie zamówień publicznych, tak by uzyskiwać produkty jak najlepszej jakości w konkurencyjnych cenach oraz wzrost innowacyjności polskiej gospodarki – takie mają być najważniejsze efekty nowego Prawa zamówień publicznych, które ma wejść w życie w 2021 r.
– System zamówień publicznych z roku na rok staje się coraz mniej konkurencyjny. Jeszcze w 2017 roku do przetargu średnio stawały niespełna 2,5 firmy. W ubiegłym roku – już tylko 2,19. W efekcie system finansowany z ogromnych pieniędzy publicznych jest swoistym klubem dla wybranych. Czas to zmienić. Dlatego m.in. przygotowaliśmy nowe Prawo zamówień publicznych – mówi Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.
– W systemie zamówień nasze państwo wydało ok. 163,2 mld zł w 2017 r. i aż 202 mld w 2018 r. To niemal 10 proc. naszego PKB! Chcemy, aby te pieniądze – bardziej niż dotychczas – były wydawane efektywnie oraz służyły wzmocnieniu polskich firm. A także, by wzmacniały innowacyjność polskiej gospodarki i pomagały w osiąganiu naszych celów gospodarczych i społecznych – dodaje szefowa MPiT.
Jednymi z głównych problemów, które ma rozwiązać nowe Prawo zamówień publicznych są: nieproporcjonalnie mały, w stosunku do potencjału, udział przedsiębiorców z sektora MŚP w rynku zamówień publicznych oraz niska konkurencyjność i zmniejszające się zainteresowanie wykonawców rynkiem zamówień publicznych (w 2017 r. w ok. 43 proc. postępowań złożono tylko jedną ofertę).