Polski biznes wciąż nie jest 4.0

Pojęcia Internetu Rzeczy i Przemysł 4.0 są w ostatnich latach odmieniane przez wszystkie przypadki. Jednak statystyki są bezwzględne. Zachodnie przedsiębiorstwa już korzystają lub w wkrótce zaczną korzystać z tych rozwiązań. A w Polsce wciąż niewiele firm decyduje się na inwestycje w takie technologie.

Publikacja: 27.08.2019 12:09

Polski biznes wciąż nie jest 4.0

Foto: Pexels

Internet Rzeczy to branża warta setki miliardów dolarów (w 2022 r. ma to być 640 mld dol. – szacuje firma badawcza MarketsandMarkets). Częścią tego sektora jest Przemysłowy Internet Rzeczy – Industrial Internet of Things (IIoT). Jest to technologia Internetu Rzeczy przeznaczona m.in. dla biznesu i przemysłu.

Według badań instytutu Statista, wartość tej branży w samych tylko Stanach Zjednoczonych wzrośnie w ciągu najbliższych trzech lat o ok. 25 proc. – z 50 do 75 mld dol. Wynika to z faktu, że aż 45 proc. tamtejszych fabryk i zakładów wprowadziło już rozwiązania opierające się na IoT. A kolejne 22 proc. ma zamiar zrobić to w przeciągu roku – podaje Forrester Research.

Internet Rzeczy wkracza do firm

Eksperci twierdzą, że obecnie rozwiązania IIoT stają się podstawą tworzenia nowoczesnych fabryk i obszarów przemysłowych.

– Przemysłowy Internet Rzeczy pozwala nie tylko na komunikację między maszynami. Ale co istotniejsze, dostarcza osobom zarządzającym informacje, które pomagają podejmować trafniejsze, strategiczne decyzje dotyczące optymalizacji pracy i rozwoju biznesu – mówi Maciej Lipiński z firmy BCAST, zajmującej się m.in. budową rozwiązań IoT dla przedsiębiorstw.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy boją się chmury

W unijnym rankingu gospodarki cyfrowej DESI 2019 r. Polska znajduje się na odległym, trzecim od końca miejscu. I to zarówno w ogólnym zestawieniu, jak i pod kątem cyfryzacji biznesu. Co gorsza, od lat nasze miejsce nie uległo zmianie.

Na tak niskie notowania Polski w tej dziedzinie wpływa wiele czynników. To m.in. relatywnie niewielka liczba przedsiębiorstw korzystających z Big Data, Data Mining, Machine Learning, używających rozwiązań chmurowych w stopniu zaawansowanym czy też właśnie korzystających z technologii IoT.

Analitycy podkreślają, że cyfrowe zaległości mają duże znaczenie. Bo to właśnie teraz zagraniczne przedsiębiorstwa zyskują przewagę konkurencyjną dzięki implementacji nowych technologii, w tym przemysłowego IoT.

– Zapóźnienia polskich firm na tym etapie mogą być trudne do nadrobienia w przyszłości – przestrzega Maciej Lipiński.

Internet Rzeczy to branża warta setki miliardów dolarów (w 2022 r. ma to być 640 mld dol. – szacuje firma badawcza MarketsandMarkets). Częścią tego sektora jest Przemysłowy Internet Rzeczy – Industrial Internet of Things (IIoT). Jest to technologia Internetu Rzeczy przeznaczona m.in. dla biznesu i przemysłu.

Według badań instytutu Statista, wartość tej branży w samych tylko Stanach Zjednoczonych wzrośnie w ciągu najbliższych trzech lat o ok. 25 proc. – z 50 do 75 mld dol. Wynika to z faktu, że aż 45 proc. tamtejszych fabryk i zakładów wprowadziło już rozwiązania opierające się na IoT. A kolejne 22 proc. ma zamiar zrobić to w przeciągu roku – podaje Forrester Research.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Abonament dla firm z branży e-commerce. Wznieś swój biznes na wyższy poziom
Materiał Promocyjny
Jakich benefitów pracownicy pragną najbardziej?
Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY