Jak szybko trzeba poinformować pracodawcę o zakażeniu?

Pracownik powinien poinformować pracodawcę o zakażeniu jak najszybciej.
Pracownik powinien poinformować pracodawcę o zakażeniu jak najszybciej, niezwłocznie. Źródło: Adobe Stock

Coraz więcej zakładów pracy boryka się ze skutkami pandemii koronawirusa. Nieobecność pracowników to problem dla zachowania ciągłości pracy. Trzeba dokonywać szybkiej reorganizacji, a ta zależy także od tego jak szybko pracownik powiadomi pracodawcę o zakażeniu.

Pytanie:

Ile czasu ma pracownik na poinformowanie pracodawcy o zakażeniu Covid-19?

Odpowiedź:

Zgodnie z przepisami ogólnymi, pracownik informuje pracodawcę niezwłocznie o nieobecności w pracy i jej przyczynach (rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy). Rozporządzenie określa, że informacja powinna dotrzeć do pracodawcy najpóźniej w terminie 2 dni

CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna a zakażenie. Czy informować pracodawcę?

Druga podstawa prawna

Obowiązek poinformowania pracodawcy o zakażeniu Covid-19, w warunkach epidemii choroby zakaźnej ma jednak również inną podstawę prawną, jaką są obowiązki pracownika dotyczące przestrzegania przepisów i zasad BHP (art. 100 § 2 pkt 3 Kodeksu pracy), oraz dbania o dobro zakładu pracy (art. 100 § 2 pkt 4 Kodeksu pracy). W związku z tym należy uznać, że pracownik powinien poinformować pracodawcę o zakażeniu jak najszybciej, niezwłocznie.

CZYTAJ TEŻ: Maseczki i rękawiczki od pracodawcy czy własne?

Umożliwi to pracodawcy podjęcie wdrożenie środków organizacyjnych zabezpieczających innych pracowników i ciągłość pracy w zakładzie pracy. Informacja powinna zostać przekazana za pomocą środków komunikowania się na odległość.

CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna, a awaria internetu. Kto zapewnia internet?

Anna Dąbrowska, radca prawny z Kancelarii M.Mazurek i Partnerzy Radcowie Prawni sp.p. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności

W Polsce problemy z zapełnionymi magazynami najbardziej dotykają przemysł mięsny i branżę mleczarską. Tymczasem ...

Dla biznesu Afryka już nie jest dzika

Polska powoli staje się partnerem biznesowym rozpoznawalnym przez afrykańskie rządy i przedsiębiorstwa prywatne. Co ...

Sprzedaż polskiego mleka w proszku do Egiptu łatwiejsza

Polskie produkty spożywcze jak np. mleko w proszku dla niemowląt będą teraz mogły łatwiej ...

Jerzy Kwieciński: udział polskiego MŚP w eksporcie może być wyższy

Mali i średni przedsiębiorcy, pomimo że na rynku krajowym konkurują, powinni łączyć siły wychodząc ...

Szansa dla start-upów deep-tech na 100 tys. euro i działalność globalną

Polskie start-upy działające na rynku technologii cyfrowych mogą wziąć udział w EIT Digital Challenge ...