Targi międzynarodowe w Uzbekistanie znów na żywo

Uzbekistan stopniowo znosi obostrzenia związane z pandemią. Teraz przyszedł czas na przywrócenie działalności branży targowo-wystawienniczej.

Publikacja: 09.03.2021 13:48

Targi międzynarodowe w Uzbekistanie znów na żywo

Foto: Ulugh Beg Madrasah na placu Registan w Samarkandzie, Uzbekistan

Uzbekistan wraca do imprez targowych. Jak wynika z komunikatu zamieszczonego na oficjalnej stronie Ministerstwa Inwestycji i Handlu Zagranicznego Republiki Uzbekistanu od 20 lutego 2021 r. na terytorium tego kraju dopuszcza się organizowanie wystaw i targów międzynarodowych. Taką decyzję podjęła tamtejsza specjalna komisja ds. walki z koronawirusem. Prawie rok temu, bo 23 marca 2020 r. w Uzbekistanie zawieszono wszelkiego rodzaju imprezy masowe. Zgodnie z właśnie przyjętymi zasadami, wystawy i targi międzynarodowe muszą odbywać się w ścisłej zgodności z wymogami norm i przepisów sanitarno-epidemiologicznych i za zgodą ww. resortu, a także tamtejszego Ministerstwa Zdrowia.

CZYTAJ TEŻ: Kazachstan stawia na specjalne strefy ekonomiczne

W ostatnich miesiącach obserwuje się stopniowy proces znoszenia obostrzeń. Wcześniej media uzbeckie donosiły m.in., że od 28 stycznia br. w ścisłej zgodności z wymogami sanitarno-epidemiologicznymi dozwolone są imprezy koncertowe. Decyzja władz dotycząca umożliwienia organizacji wystaw i targów wydaje się być dość racjonalna z kilku powodów. Oficjalne statystyki Światowej Organizacji Zdrowia wskazują, że w pierwszych dniach marca 2021 r., całkowita liczba potwierdzonych przypadków zakażeń COVID-19 w tym kraju oscylowała wokół 80 tys. W Uzbekistanie w tym czasie liczba zgonów spowodowanych tą chorobą nie przekroczyła 630. Oczywiście można dyskutować z tym czy przypadki zarejestrowane odzwierciedlają stan faktyczny.

Uzbekistan – pomaga struktura demograficzna?

Niemniej jednak struktura demograficzna tego kraju pozwala sądzić, że COVID-19 sam w sobie nie stanowi szczególnie poważnego zagrożenia dla uzbeckiego społeczeństwa. Jak wynika z danych bazy statystycznej Banku Światowego, w 2019 r. osoby 65-letnie i starsze stanowiły zaledwie nieco ponad 9 proc. populacji Uzbekistanu, czyli dwa razy mniej niż w tamtym czasie w Polsce. Natomiast udział procentowy osób w wieku 0-14 lat był tam prawie dwa razy wyższy niż nad Wisłą. Taki stan rzeczy zapewne ułatwia Taszkientowi podejmowanie decyzji odnośnie łagodzenia obostrzeń związanych z pandemią. Bez wątpienia wystawy i targi stanowią dla Uzbeków doskonałą okazję do zawierania nowych kontaktów z przyszłymi partnerami, co wydaje się szczególnie ważne ze względu na nową politykę zagraniczną kraju. Ta wraz z rozpoczętą w II połowie 2016 r. prezydenturą Szawkata Mirzijojewa stała się znacznie bardziej przyjazna nawiązywaniu relacji międzynarodowych.

CZYTAJ TEŻ: Kazachstan – perspektywy dla gospodarki i firm po wyborach

Budowanie kontaktów bezpośrednich z partnerami z Uzbekistanu ma też bardzo duże znaczenie z punktu widzenia interesów podmiotów zagranicznych, co potwierdzają komunikaty amerykańskiego Departamentu Handlu. W jego przewodniku internetowym dedykowanym firmom zainteresowanym tym krajem, podkreślono istotę budowania relacji w strategii wejścia na rynek uzbecki. Z tej publikacji możemy się dowiedzieć, że solidne relacje z decydentami, zatrudnienie przedstawiciela lokalnego okazują się być korzystne. Innym dobrym rozwiązaniem jest „odwiedzenie potencjalnych partnerów handlowych, szczególnie na wczesnych etapach negocjacji”.

Uzbekistan – najważniejsze targi

Spis ważniejszych wystaw i targów, których przeprowadzenie planowane jest w Uzbekistanie w najbliższych miesiącach można znaleźć m.in. na stronie Iteca Exhibitions. W ostatnich latach w tym kraju organizuje się coraz więcej różnorodnych spotkań międzynarodowych, które mogą docelowo służyć rozwojowi relacji biznesowych z partnerami uzbeckimi.

Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych, ekspertką Instytutu Boyma. Autorka i współautorka publikacji naukowych dotyczących międzynarodowych stosunków gospodarczych w regionie byłego ZSRR.

Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY
Materiał Promocyjny
AI w szkoleniach językowych dla pracowników
Materiał partnera
Rozgrywka o fotel lidera w produkcji żywności zrównoważonej już trwa