W
wyroku Sądu apelacyjnego w Białymstoku z 28 maja 2015 r. (Sygn. akt I ACa 285/15) podkreślono
główne jej cechy: „darowizna jest umową, w której
darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego
kosztem swego majątku. Umowa darowizny ma przyczynę w zamiarze darczyńcy, aby
kosztem własnego majątku nieodpłatnie wzbogacić inną osobę. W umowie darowizny
bezpłatność należy do essentialia negotii. W doktrynie oraz orzecznictwie
sądowym (w apelacji przytoczono orzeczenia sądów powszechnych, por. też
orzeczenie Sądu Najwyższego z 20 października 2006 r., IV CKN 172/06) wyrażane
jest stanowisko, że istoty darowizny jako czynności pod tytułem darmym, nie
zmienia nałożenie na obdarowanego obowiązku oznaczonego działania lub
zaniechania. Z reguły obciążenie darowizny obowiązkiem oznaczonego działania,
czy też zaniechania nie oznacza, aby taki był cel jej dokonania, a wypełnienie
polecenia nie jest traktowane jako "odpłata" za świadczenie darczyńcy”.
W
art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określono, że
podstawę opodatkowania z zastrzeżeniem, wymienionych artykułów, stanowi dochód
po odliczeniu m.in. darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym
organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku
publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie
członkowskim Unii Europejskiej (UE) lub innym państwie należącym do
Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), prowadzącym działalność pożytku
publicznego w sferze zadań publicznych.
Pracownicy chcą, aby ich firmy wspierały Ukrainę
Aż 87 proc. pracowników chce, aby jego pracodawca zaangażował się w pomoc dla Ukrainy. Co trzeci zapytany deklaruje, że jego firma już to zrobiła, a według 59 proc. planuje takie działania – wynika z badań Dailyfruits.
Artykuł
4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie podaje szeroką
strefę zadań publicznych, które obejmują zadania w zakresie: m.in. pomocy
społecznej, działalności charytatywnej, działalności na rzecz integracji
cudzoziemców, działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, porządku i
bezpieczeństwa publicznego, przeciwdziałaniu uzależnieniom i patologiom
społecznym. Również przepisy ww. ustawy określają listę organizacji, którym
przekazana pomoc, będzie mogła korzystać z odliczenia w podatku CIT. Do tej
listy należą m.in. osoby prawne lub
jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna
ustawa przyznaje zdolność prawną (w tym fundacje i stowarzyszenia), które nie działają
w celu osiągniecia zysku, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
spółdzielnie socjalne, osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na
podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w
Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków
wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele
statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
Darowizna
co do zasady nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.
Jednak można skorzystać z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych.
Przytoczone przepisy wskazują, że nie każda przekazana darowizna będzie
uprawniała do dokonania odliczenia od podatku.
Nie
ma wymogu, aby otrzymujący darowiznę posiadał status organizacji pożytku publicznego
(OPP). Na równi traktuje się podmioty prowadzące taką działalność w innym niż
Polska państwie Unii Europejskiej lub państwie, które należy do Europejskiego
Obszaru Gospodarczego.