Serwis samochodowy bez split payment

Faktury, dokumentujące jedynie usługi serwisowe naprawy pojazdów, nie są objęte obowiązkiem umieszczania w ich treści adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Publikacja: 27.12.2019 07:41

Serwis samochodowy bez split payment

Foto: iStock by Getty

Od 1 listopada 2019 r. obowiązują przepisy ustawy o VAT, które zobligowały część przedsiębiorców (wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT) do stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności przy płatnościach powyżej 15 tys. zł.

Jedną z grup objętych tym obowiązkiem są przedsiębiorcy handlujący częściami samochodowymi. W związku z tym pojawiło się pytanie, czy obowiązkowy split payment dotknął również serwisy samochodowe, które świadczą usługę naprawy pojazdów z wykorzystaniem części samochodowych.

Kogo dotyczy podzielona płatność

Przypomnijmy, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności ma zastosowanie przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 tys. zł. Lub równowartość tej kwoty.

CZYTAJ TAKŻE: Branże wrażliwe z obowiązkowym split payment

Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem sprzedaży jest wyłącznie usługa serwisowa (naprawa pojazdu), to takie usługi nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. A więc nie będą objęte obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Co ma być na fakturze

Warto także pamiętać, że skoro przedmiotem sprzedaży jest wyłącznie usługa to tylko ona powinna być wskazana na fakturze jako przedmiot sprzedaży. Natomiast ewentualne materiały czy wartość robocizny (tj. wartość poszczególnych składowych danej usługi) może być umieszczona poza elementami obowiązkowymi faktury, jako elementy dodatkowe. Na przykład w części informacyjnej faktury lub w osobnym dokumencie, np. w kosztorysie.

CZYTAJ TAKŻE: Nie płać składek ZUS mechanizmem split payment

Faktura jest dokumentem sformalizowanym mającym odzwierciedlać faktyczne zaistniałe zdarzenie gospodarcze. I faktura nie może wprowadzać w błąd. Tym samym na fakturze dokumentującej świadczenie usług nie powinny figurować jako przedmiot sprzedaży towary zużyte przy jej świadczeniu, jeśli nie były one przedmiotem odrębnej sprzedaży tylko elementem świadczenia kompleksowego.

Taką interpretację potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w jednej z ostatnich interpretacji, nr 0112-KDIL2-1.4012.451.2019.1.MK.

Obowiązkowy split payment

Obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” istnieje, jeżeli łącznie spełnione są trzy warunki. Zatem faktura:

  1. będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 tys. zł lub jej równowartość.
  2. będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.
  3. czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Od 1 listopada 2019 r. obowiązują przepisy ustawy o VAT, które zobligowały część przedsiębiorców (wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT) do stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności przy płatnościach powyżej 15 tys. zł.

Jedną z grup objętych tym obowiązkiem są przedsiębiorcy handlujący częściami samochodowymi. W związku z tym pojawiło się pytanie, czy obowiązkowy split payment dotknął również serwisy samochodowe, które świadczą usługę naprawy pojazdów z wykorzystaniem części samochodowych.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo i Podatki
Certyfikat ma ułatwić firmom udział w przetargach publicznych
Prawo i Podatki
Samochody osobowe do testów mają być zwolnione z akcyzy
Prawo i Podatki
Deregulacja ma ułatwić życie firmom. Resort rozwoju ogłosił swoje pomysły
Prawo i Podatki
Rząd szykuje ułatwienia dla przedsiębiorców. Wiemy, co znajdzie się w ustawie
Prawo i Podatki
Nowy pomysł rządu: zatrudnisz seniora, dostaniesz dofinansowanie