Chiński Państwowy Urząd ds. Własności Intelektualnej (China National Intellectual Property Administration CNIPA) przeprowadził w Chinach konsultacje publiczne nad projektem zmian (angielska nazwa aktu: Measures for the Administration and Protection of Collective Marks and Certification Marks) w zakresie zasad posługiwania się oznaczeniami geograficznymi przez przedsiębiorstwa oraz organizacje zbiorowe oraz ich prawnej ochrony. Celem nowej regulacji jest „ucywilizowanie” reguł posługiwania się nimi. Procedowane prawo ma charakter rozporządzenia administracyjnego, a nie ustawy. Swoim zakresem obejmuje zarówno chińskie, jak i zagraniczne firmy (działające już w Chinach lub dopiero planujące ekspansję do tego kraju).
Powody zmian
Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu potrzeba zmian prawnych jest realizacją wytycznych Xi Jinpinga, przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej (nazywany także prezydentem Chin), który przed chińskim rządem postawił cel dostosowania w latach 2021-2035 chińskiego prawa własności intelektualnej, z jednej strony do współczesnych globalnych wymogów rynkowych, a z drugiej ulepszenia ochrony chińskich narodowych dóbr niematerialnych z obszaru oznaczeń geograficznych.
Czytaj więcej
Eksporterzy żywności do Chin już od dziś (22 listopada 2021 r.) muszą spełniać nowe wymogi sanitarne. Jeśli okaże się, że ich produkty są niezgodne z nowym prawem, czeka ich blokada na chińskim rynku.
Jak podkreślono, praktyka obrotu prawno-gospodarczego w tym zakresie pokazała, że dotychczasowe zasady rejestracji nazw firm lub produktów, zawierających określania geograficzne, nie spełniają oczekiwań, a wielu przedsiębiorców nadużywa je lub nawet wprost łamie reguły zastrzeżone ustawą dla znaków towarowych. W efekcie konsumenci byli wprowadzani w błąd, co do faktycznego pochodzenia produktu.
Nowe ujęcie
Chińczycy zmieniają też filozofię w podejściu do oznaczeń geograficznych. W projekcie przewiduje się, że posłużenie się elementem geograficznym, co do zasady jest dozwolone, ale musi być w tym uzasadniony interes. Ponadto, rodzaj i jakość produktu nie może deprecjonować chińskiego oznaczenia geograficznego.