Sztuka polityczna. Pokaz specjalny „Dyrygenta” Andrzeja Wajdy

Na 17. edycji Mastercard OFF CAMERA w ramach pokazu specjalnego 3 maja wyświetlono film Andrzeja Wajdy - „Dyrygent”, który patronuje Krakowskiej Nagrodzie Filmowej Andrzeja Wajdy w Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi”.

Publikacja: 04.05.2024 09:00

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym Mastercard OFF CAMERA

Gościem specjalnym pokazu był Andrzej Seweryn – odtwórca jednej z głównych ról, a także członek jury Konkursu Głównego „Wytyczanie Drogi”.

Przed projekcją „Dyrygenta” odbyła się rozmowa z Andrzejem Sewerynem prowadzona przez Grażynę Torbicką. Rozmówcy opowiadali sporo anegdot o reżyserze filmu. Seweryn zapytany jak wspomina zaproszenie do zagrania w „Dyrygencie” odpowiedział:

Kiedy myślę o „Dyrygencie” myślę o Andrzeju. Jestem bardzo szczęśliwy, że tyle osób zebrało się, by obejrzeć film mistrza (…) Każdy film Andrzeja jest dziełem i pretekstem do mówienia o Polsce.

Aktor wspominał o wyzwaniach jakie sprawiła mu rola dyrygenta i próbach zrozumienia jak powinno się poruszać batutą. Opowiadał o ewolucji swojej współpracy z Wajdą:

Przy „Ziemi obiecanej” byłem grzecznym aktorem, który pędził po spektaklu w Warszawie i wpadał do wytwórni (…) nie byłem aktywny, bo byłem zdyscyplinowany, bo ja “z chłopa” i dla mnie ważne było, żeby przeżyć. Jak już doszło do „Dyrygenta” to już był pingpong.

Pojawiły się także wspomnienia o Johnie Gielgudzie – odtwórcy jednej z głównych ról w „Dyrygencie”. Torbicka spytała, jak udało się pozyskać tak uznanego już wtedy angielskiego aktora. Seweryn odpowiedział, że samo nazwisko Wajdy wystarczyło i bardzo żałuje, że nie miał z Gielgudem żadnej sceny w filmie. Aktor podkreślał jak ważna była dla nich wtedy obecność angielskiego aktora – świadczyła o tym, że polskie środowisko artystyczne nie jest zaściankowe.

Rozmówcy wspominali uznane osobistości świata filmowego, które zachwycały się „Dyrygentem”. Był wśród nich Bergman – reżyser umieścił film Wajdy na trzecim miejscu w rankingu dziesięciu produkcji, które wywarły na nim największe wrażenie. Seweryn kilkukrotnie powtarzał jak istotne było międzynarodowe uznanie dla twórców „Dyrygenta”. Aby podkreślić znaczenie wątku polityczno-społecznego dzieła Wajdy, Seweryn odsunął na bok rozważania o relacjach małżeńskich, które także są tematem filmu. Aktor mówił, że „Dyrygent” porusza przede wszystkim problem funkcjonowania artysty w systemie niedemokratycznym:

Paradoksalnie myślę, że to jest bardziej film o konkurentach, a nie muzykach. Człowiek, którego gram jest nie tylko dyrygentem, ale także dyrektorem, więc musi wchodzić w relacje z władzami. Jako dyrektor Teatru Polskiego w Warszawie zapewniam, że jest to bardzo ciekawy temat.

Seweryn podkreślał, że „Dyrygent” to film przede wszystkim o Polsce, a główny problem poruszany w nim może nas zainteresować zawsze – w końcu demokracja to codzienna walka o wolność. Po takim wstępie widzowie mogli na własne oczy przekonać się, o czym tak naprawdę opowiada „Dyrygent”.

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym Mastercard OFF CAMERA

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym Mastercard OFF CAMERA

Gościem specjalnym pokazu był Andrzej Seweryn – odtwórca jednej z głównych ról, a także członek jury Konkursu Głównego „Wytyczanie Drogi”.

Pozostało 93% artykułu
Film
Cannes 2024: Yorgos Lanthimos z surrealistycznymi „Rodzajami życzliwości”
Film
Cannes 2024: Francis Ford Coppola wraca na Croisette z „Megalopolis”
Film
Trzecia miłość w trzecim sezonie „Bridgertonów”
Film
Premiera w Cannes superprodukcji „Furiosa: Saga Mad Max”
Film
Cannes: Polska koprodukcja rywalizuje z filmami Coppoli, Lanthimosa i Sorrentino