Prowadzenie ksiąg rachunkowych i rejestrów we Włoszech regulują przepisy włoskiego kodeksu cywilnego (art. 2214 c.c.) oraz ustawodawstwo podatkowe (D.P.R. 600/73). Określają one obowiązkowe księgi rachunkowe, zasady ich prawidłowego prowadzenia, oznakowania oraz przechowywania.
Księgi rachunkowe oraz rejestry księgowe według przepisów podatkowych we Włoszech
Zasady prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zawarte są w dekrecie prezydenckim n. 600/73. Obowiązki księgowe będą różne w zależności od natury podmiotu (przedsiębiorca, podmiot wykonujący działalność zawodową itp.). System księgowy może wynikać z przepisów lub, kiedy jest to możliwe, z wyboru przedsiębiorcy.
Podmioty zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych we Włoszech są wymienione w art. 13 Dekretu Prezydenckiego n. 600/73 i są to:
- Spółki będące płatnikami podatku CIT, wł. IRES:
- spółki akcyjne, (wł. società per azioni)
- spółki komandytowo – akcyjne, (wł. società in accomandita per azioni)
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, (wł. società a responsabilità limitata)
- spółki spółdzielcze (wł. società cooperative) oraz
- towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (wł. società di mutua assicurazione);