Trade.gov.pl - portal dla eksporterów w nowej odsłonie i z nowymi narzędziami

Firmy eksportujące lub dopiero zainteresowane eksportem mają do swej dyspozycji całkowicie nowy instrument, którego istotą jest możliwość indywidualizacji oglądanych treści, co pozwala dostosować je do potrzeb konkretnego przedsiębiorcy.

Publikacja: 25.08.2022 15:10

Portal trade.gov.pl działa już w nowej odsłonie.

Portal trade.gov.pl działa już w nowej odsłonie.

Foto: MRIT

Platforma trade.gov.pl działa od 2015 roku. Jest częścią rządowego programu Portalu Promocji Eksportu. Jego głównym celem było umożliwienie przedsiębiorcom łatwego sortowania i selekcjonowania informacji na temat rynków eksportowych pochodzących z zagranicznych biur handlowych Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji (PAIH), Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji resortu gospodarki oraz 15 Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów. W międzyczasie globalny rynek został dotknięty różnymi kryzysami, a największym i najgorszym w skutkach – jak dotąd – była epidemia SARS-Cov-2, która zaburzyła więzi eksportowe, w tym szczególnie łańcuchy dostaw. W związku z tym Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) uznało za celowe dostosowanie platformy do zmienionych warunków handlu i biznesu międzynarodowego. Modernizacji dokonano we współpracy z: przedsiębiorcami, firmami, organizacjami przedsiębiorstw (w tym branżowymi), specjalistami od eksportu.

Pomocne wyszukiwarki

Portal ma dwie wersje językowe: polską i angielską. Najbogatsza i obszerna treściowo jest wersja polska. W tej części informacje o międzynarodowym handlu uporządkowano w ośmiu działach (zakładkach) tematycznych pod kątem funkcjonalności i celowości oraz od ogółu do szczegółów. W praktyce więc przedsiębiorcy oraz pracownicy eksportu znajdą na portalu niezbędne i użyteczne informacje związane z danym rynkiem, które pozwolą na przygotowanie się do ekspansji.

Ci którzy zaś dopiero rozpoczynają eksport powinni skorzystać z wiedzy zawartej w poradniku „Jak rozpocząć i rozwinąć eksport?” (dział Przewodnik eksportera), z który można zapoznać się albo z poziomu strony internetowej albo ściągnąć na komputer lub smartfona w pliku pdf.

Czytaj więcej

W 2021 roku polski eksport wzrósł o ponad 20 proc.

W poszczególnych działach portalu wbudowano wyszukiwarki, które pozwalają na szybkie znalezienie interesujących nas informacji. Można więc wyszukiwać poprzez kraj, branżę lub cztery cyfry kodu CN.

Wersja w języku angielskim jest skierowana do zagranicznych podmiotów zainteresowanych polskim rynkiem jako wiarygodnym miejscem do prowadzenia biznesu. Zawiera ona informacje o zasadach wejścia oraz o korzyściach ekonomicznych z tym związanych.

Trend e-eksportowy

Ciekawym narzędziem jest możliwość zgłębienia i wykorzystania cyfrowego eksportu, czyli

e-commerce oraz handlu crossborder. Zaletą obu modeli jest to, że pozwalają one na zdalne zawieranie umów lub dokonywanie transakcji, co w praktyce daje nieograniczone możliwości sprzedaży. Przykładowo sprzedaż do Chin żywności pochodzenia zwierzęcego, np. mleka normalnie wymaga przejścia skomplikowanej i długotrwałej procedury akredytacyjnej (rejestracja i certyfikacja). Tymczasem przy sprzedaży crossborder chińskie prawo bezpieczeństwa żywności nie wymaga ani rejestracji, ani certyfikacji produktu mleczarskiego.

W dziale „Cyfrowy eksport” przedsiębiorca, pracownik eksportu ma więc możliwość zapoznania się z tajnikami e-eksportu. Przedsiębiorcy, którzy chcieliby skorzystać z tego narzędzia, a mają niedosyt wiedzy mogą skontaktować się z przedstawicielami Izby Gospodarki Elektronicznej (IGE), które to zrzeszenie jest partnerem merytorycznym portalu trade.gov.pl.

Czytaj więcej

Polski eksport w formule elektronicznej wciąż dopiero raczkuje

Wiadomym jest, że międzynarodowy handel wymaga wiedzy z wielu obszarów, które pozwolą zabezpieczyć interesy prawne i ekonomiczne. Na platformie więc jest dział „Centrum Wsparcia”, gdzie każdy zainteresowany podmiot znajdzie informacje i porady: o targach, konferencjach, szkoleniach, sposobach finansowania i ubezpieczenia, zasadach promocji, sposobach nawiązania kontaktów z potencjalnymi partnerami.

Przede wszystkim elastyczność

Tak jak już wspomniano trade.gov.pl w nowej odsłonie jest efektem współpracy administracji rządowej odpowiedzialnej za eksport oraz szeroko rozumianego środowiska przedsiębiorców eksportujących i ekspertów od handlu międzynarodowego. Twórcy i operator platformy, czyli Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu, przyjęli założenie elastyczności. W praktyce znaczy to, że portal nie tylko będzie na bieżąco aktualizowany, ale przedsiębiorcy lub osoby zajmujące się eksportem w firmach, organizacjach biznesu i branżowych lub jako doradcy mogą przesyłać do resortu lub PAIH propozycje zmian, które pozwolą uczynić z tej platformy bardziej przydatne narzędzie.

Platforma trade.gov.pl działa od 2015 roku. Jest częścią rządowego programu Portalu Promocji Eksportu. Jego głównym celem było umożliwienie przedsiębiorcom łatwego sortowania i selekcjonowania informacji na temat rynków eksportowych pochodzących z zagranicznych biur handlowych Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji (PAIH), Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji resortu gospodarki oraz 15 Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów. W międzyczasie globalny rynek został dotknięty różnymi kryzysami, a największym i najgorszym w skutkach – jak dotąd – była epidemia SARS-Cov-2, która zaburzyła więzi eksportowe, w tym szczególnie łańcuchy dostaw. W związku z tym Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) uznało za celowe dostosowanie platformy do zmienionych warunków handlu i biznesu międzynarodowego. Modernizacji dokonano we współpracy z: przedsiębiorcami, firmami, organizacjami przedsiębiorstw (w tym branżowymi), specjalistami od eksportu.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wsparcie Ekspansji
Już tuzin biur PAIH w regionach. Dwunaste powstało w Rzeszowie
Wsparcie Ekspansji
PAIH otworzyła kolejne biuro regionalne, tym razem w Lublinie
Wsparcie Ekspansji
KUKE i Credit Agricole Bank Polska wspólnie wesprą eksporterów
Wsparcie Ekspansji
Nowe zagraniczne biuro PAIH w Wilnie
Wsparcie Ekspansji
Polskie MŚP coraz lepiej radzą sobie na emirackim rynku żywności