Oszczędzać na walutach

Od ryzyka walutowego można próbować się ubezpieczyć, ale trudno je kontrolować. Co innego z kosztami bieżących operacji przewalutowania.

Publikacja: 24.06.2022 14:28

Oszczędzać na walutach

Foto: Adobe Stock

Jeśli w grę wchodzą wysokie sumy, to różnice kursowe między bankami mogą mieć znaczenie z punktu widzenia rentowności określonych działań biznesowych. Podobnie, gdy firma dokonuje transakcji związanych z przewalutowaniem często. A to w wielu branżach jest dziś na porządku dziennym.

Każdy bank stosuje własny spread – czyli „widełki” między kursem kupna a sprzedaży – i ustala własne prowizje (a do realnych kosztów transakcyjnych trzeba też doliczyć różnego rodzaju opłaty za prowadzenie konta). Spread w bankach waha się zwykle w przedziale 2-8%. W kantorach stacjonarnych te nożyce potrafią być rozwarte jeszcze szerzej – między 1,5 a 10%. A jak jest z pozostałymi kosztami przewalutowania w bankach? Informacji na ten temat trzeba szukać w tabeli opłat i prowizji, ponieważ każdy bank ustala ich poziomy sam.

Niestabilna sytuacja geopolityczna i niepewne czynniki makroekomiczne sprawiają, że waluty spoza grona tzw. safe haven (jak euro czy dolar) zachowują się nerwowo. To przekłada się na wyraźnie większe niż jeszcze do niedawna ryzyko kursowe. Co prawda można się od tego ubezpieczyć stosując np. hedging walutowy, jednak związane z tym instrumenty również kosztują.

Ryzyko kursowe kontrolować trudno, ale koszty bieżących transakcji związanych z przewalutowaniem warto wziąć pod lupę. Przede wszystkim, okazuje się, że można te koszty minimalizować, zwiększając w ten sposób rentowność biznesu. Sposób najbardziej oczywisty to dokładne sprawdzanie warunków w poszczególnych bankach. Wybiera się ten z najlepszym kursem i najniższymi prowizjami. Ale pewnego poziomu tu przebić się nie da.

Spready w bankach potrafią sięgać nawet 10 groszy. W przypadku kantorów stacjonarnych są niższe - nie przekraczają 8 gr. Najkorzystniejszym rozwiązaniem są kantory internetowe. W internetowykantor.pl na przykład można również w przypadku regularnych lub dużych wymian negocjować kurs wymiany. A choć polskie prawo zobowiązuje do dokonywania rozliczeń o wartości przekraczającej 15 tys. euro za pośrednictwem rachunków bankowych, InternetowyKantor.pl umożliwia legalną wymianę kwot ponadprogowych.

Zaś Amronet – kantor online określający się jako innowacyjna platforma walutowa – w ogóle nie stosuje spreadów. Kurs wymiany jest tu ustalany na podstawie ofert użytkowników. Prowizja od transakcji wynosi od 0,02 do 0,22%. – Poza tym, można u nas bez prowizji wysyłać pieniądze za granicę. W ten sposób firmy również mogą obniżyć swoje koszty operacyjne. Cały proces przelewów oparty jest o system bankowości elektronicznej – mówi Jakub Balcerzak, doradca biznesowy w Amronet.

Trzeba jednak pamiętać, że kantory obsługują na ogół tylko cztery główne waluty: euro, dolara, franka szwajcarskiego oraz funta brytyjskiego(przed inwazją na Ukrainę w tym zestawie były też rosyjskie ruble). Nie jest to więc rozwiązanie dla firm realizujących transakcje np. w czeskich albo szwedzkich koronach, węgierskim forincie czy tureckiej lirze. Statystyki pokazują jednak, że takie transakcje należą do rzadkości.

Jeśli w grę wchodzą wysokie sumy, to różnice kursowe między bankami mogą mieć znaczenie z punktu widzenia rentowności określonych działań biznesowych. Podobnie, gdy firma dokonuje transakcji związanych z przewalutowaniem często. A to w wielu branżach jest dziś na porządku dziennym.

Każdy bank stosuje własny spread – czyli „widełki” między kursem kupna a sprzedaży – i ustala własne prowizje (a do realnych kosztów transakcyjnych trzeba też doliczyć różnego rodzaju opłaty za prowadzenie konta). Spread w bankach waha się zwykle w przedziale 2-8%. W kantorach stacjonarnych te nożyce potrafią być rozwarte jeszcze szerzej – między 1,5 a 10%. A jak jest z pozostałymi kosztami przewalutowania w bankach? Informacji na ten temat trzeba szukać w tabeli opłat i prowizji, ponieważ każdy bank ustala ich poziomy sam.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
PARP pomoże polskim firmom wypromować się w Azji
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Finanse
Druga szansa na dofinansowanie inwestycji w branży HoReCa
Finanse
Czy polskie firmy są gotowe na unijny Data Act?
Finanse
KPO: więcej czasu na realizację inwestycji w zakresie wsparcia dla firm
Finanse
Pieniądze z KPO dla firm na transformację ekologiczną