Nowelizacja zakłada precyzyjne określenie przesłanek szybkiego ustalenia trudności przedsiębiorcy i płynności finansowej, następnie odpowiednich działań naprawczych, o ile są możliwe i słuszne. W przeciwnym razie ma być podejmowana jak najszybsza likwidacja przedsiębiorcy z zachowaniem praw wierzycieli, tj. zaspokojeniem ich roszczeń rzetelne i możliwie największe.
Projekt przewiduje również m.in. mechanizmy alarmowe, gdy dłużnik nie dokonał określonych płatności; zachęty dla osób mających stosowne informacje o dłużniku, takich jak księgowi, organy podatkowe lub organy ds. zabezpieczenia społecznego, aby mu sygnalizowały niekorzystne zmiany.
Nowela daje niewypłacalnym przedsiębiorcom dostęp do choćby jednego postępowania, które może prowadzić do całkowitego umorzenia długów, a więc uniemożliwiać egzekucję (po sprzedaży majątku lub sporządzeniu planu spłaty wierzycieli). Ma być wyraźne rozróżnienie postępowań restrukturyzacji zapobiegawczej (o zatwierdzenie układu, układowe) od postępowania sanacyjnego. Charakteryzuje się ono możliwością prowadzenia restrukturyzacji zatrudnienia i restrukturyzacji majątku dłużnika, co sprawia, że postępowanie to wykracza poza pozostałe postępowania restrukturyzacyjne i zbliża się do upadłościowego.
Plan restrukturyzacji ma wskazywać, jakie skutki restrukturyzacja będzie mieć dla zatrudnienia w przedsiębiorstwie, dane o konsultacjach z przedstawicielami pracowników.
Nowela ma wejść w życie 18 miesięcy od jej ogłoszenia. Obecnie trwają konsultacje publiczne.