Przedsiębiorcy coraz chętniej dzielą się swoim doświadczeniem oraz majątkiem. Mimo zaangażowania z ich strony, napotykają wiele barier prawnych w tym aspekcie. 

Filantropia dokonywana przez przedsiębiorców najczęściej rozumiana jest jako działalność charytatywna, chociaż w raporcie „Filantropia w Polsce. Jak angażują się przedsiębiorcy i ich rodziny” wskazano jej interpretację jako "cierpliwej inwestycji", której zwrotu można spodziewać się w dłuższej perspektywie, ponieważ zmiana społeczna, jaką niesie filantropia nie zachodzi z dnia na dzień. 

„Dziś w filantropii nie chodzi już tylko o pomoc innym, lecz o to, aby mieć wpływ (ang. impact) na rozwiązywanie złożonych problemów wpływających na dobrostan społeczeństw” – czytamy w opublikowanych raporcie. Ponadto, działania charytatywne mogą mieć wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku wokół danej marki bez potrzeby angażowania dodatkowych środków na kampanie reklamowe. 

Czytaj więcej

Kim jest filantrop? Co to jest filantropia?

W Polsce ma się dokonywać właśnie przemiana pokoleniowa dotycząca myślenia o filantropii - pionierzy już przekazali swoje środki lub zastanawiają się w jaki sposób tego dokonać, a ich dzieci odczuwają społeczną odpowiedzialność za swoje działania. Powszechniejsze staje się otwieranie fundacji nastawionych na realizację konkretnych celów czy też spontaniczna pomoc z potrzeby serca - najbardziej wspierana jest edukacja, kultura ora zdrowie. 

Interesującą alternatywą dla fundacji mogą być fundusze filantropijne, w których filantrop przekazuje kapitał w formie darowizny wybranej organizacji społecznej, realizującej jego cele. Zaletą funduszu jest możliwość prowadzenia działalności społecznej bez konieczności tworzenia własnej instytucji. Fundator zaś może skorzystać z odliczeń podatkowych. W Polsce fundusze filantropijne są mało popularne, ale zainteresowanie nimi powinno wzrastać.

Czytaj więcej

Tomasz Pietryga: Ocieplić klimat dla dobroczynności

W badaniu wskazano także trzy główne bariery dla filantropów w Polsce - po pierwsze, jest to negatywne postrzeganie osób zamożnych i w konsekwencji ich działalności filantropijnej. W opinii badanych filantropię często odbiera się jako działanie, którego intencją jest osiągnięcie celów biznesowych. Dodatkowo mówienie o niej traktowane jest jako chwalenie się, co w Polsce nie jest dobrze widziane.

Drugą barierą jest niewystarczająca wiedza samych przedsiębiorców o tym, jak efektywnie prowadzić działalność filantropijną i gdzie szukać wsparcia. Brakuje im platformy wymiany doświadczeń, przestrzenie służącej dzieleniu się problemami i rozwiązaniami z innymi.

Trzeci problem to brak wsparcia ze strony państwa: brak zachęcających regulacji podatkowych oraz skomplikowane procedury przy zakładaniu i prowadzeniu organizacji. Jeśli chodzi o podatki, wiele wątpliwości budzi VAT od usług pro bono świadczonych przez przedsiębiorców na rzecz organizacji społecznych. Niektórzy filantropi nie wiedzą, jakie zasady wiążą się z opodatkowaniem darowizn. To oznacza, że niezbyt często korzystają z preferencji.