Filantropi wśród przedsiębiorców. Jak ułatwić im wspieranie innych

Filantropia to coraz popularniejsza działalność wśród przedsiębiorców. Jednak aby mogła się w pełni rozwinąć potrzeba zmian prawnych i podatkowych.

Publikacja: 21.11.2022 21:12

Filantropi wśród przedsiębiorców. Jak ułatwić im wspieranie innych

Foto: Adobe Stock

Prócz zmian prawnych potrzebna jest także zmiana podejścia do takiej działalności - budowanie pozytywnej atomosfery wokół takiego pomagania może przyczynić się do jej upowszechnienia. 

W biznesie filantropia jest jednak postrzegana nieco inaczej niż przyjęło się zwyczajowo, prócz dobroczynności oraz dobrowolnej pomocy w realizacji potrzeb jednostek, a nawet całych społeczności, należy zwrócić uwagę na "inwestycyjny" charakter takich nakładów. 

Zgodnie z raportem Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czerneckiego: „Filantropia w Polsce. Jak angażują się przedsiębiorcy i ich rodziny" jej definicję określono jako "cierpliwa inwestycja", to znaczy taka, której zwrotu należy spodziewać się w dłuższej perspektywie, ponieważ zmiana społeczna, która jest celem filantropii, nie zachodzi z dnia na dzień. Prócz samej pomocy chodzi także o "rozwiązywanie złożonych problemów wpływających na dobrostan społeczeństw". 

Czytaj więcej

Tomasz Pietryga: Ocieplić klimat dla dobroczynności

Część przedsiębiorców aby rozpocząć działalność zakłada fundacje, fundusze filantropijne bądź też programy społeczne - to oni zgłaszają potrzebę ograniczenia biurokacji w tym zakresie, tak aby zachęcić kolejnych do podobnych działań. Skomplikowany proces wystarczająco łatwo odstrasza potencjalnie zainteresowanych. 

Odpowiedzią na tę potrzebę mogą być wspomniane fundusze filantropijne - filantrop przekazuje kapitał w formie darowizny wybranej organizacji społecznej, realizującej jego cele. Zaletą funduszu jest możliwość prowadzenia działalności społecznej bez konieczności tworzenia własnej instytucji. Fundator zaś może skorzystać z odliczeń podatkowych. W Polsce fundusze filantropijne są mało popularne, ale zainteresowanie nimi powinno wzrastać.

Kolejną barierą dla przedsiębiorców mają być podatki - wiele wątpliwości budzi VAT od usług pro bono świadczonych przez przedsiębiorców na rzecz organizacji społecznych. Niektórzy filantropi nie wiedzą, jakie zasady wiążą się z opodatkowaniem darowizn. To oznacza, że niezbyt często korzystają z preferencji. Rozwiązaniem problemu mogłaby być większa elastyczność w korzystaniu z obowiązujących ulg oraz zwiększenie limitów odliczeń darowizn. „Mimo że odpisy podatkowe nigdzie na świecie nie stanowią głównej motywacji do prowadzenia działalności filantropijnej, to są istotnym elementem w jej kontynuowaniu” – czytamy w raporcie.

Prócz zmian prawnych potrzebna jest także zmiana podejścia do takiej działalności - budowanie pozytywnej atomosfery wokół takiego pomagania może przyczynić się do jej upowszechnienia. 

W biznesie filantropia jest jednak postrzegana nieco inaczej niż przyjęło się zwyczajowo, prócz dobroczynności oraz dobrowolnej pomocy w realizacji potrzeb jednostek, a nawet całych społeczności, należy zwrócić uwagę na "inwestycyjny" charakter takich nakładów. 

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Nikt nic nie dostał z "Tarczy dla pogranicza”. Program okazał się fikcją
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Finanse
Polska gospodarka zadziwiająco odporna na wstrząsy
Finanse
Rowerowy biznes liczy na kolejny udany sezon
Finanse
Branża IT coraz bardziej zadłużona. Oto powód
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Finanse
Biznes wydaje rekordowe kwoty na sport