Sytuację na rynku miał uratować przede wszystkim czwarty kwartał, który znacznie podwyższył osiągnięte wyniki, zadziało się to wbrew wartościom z pierwszych trzech kwartałów 2022 roku, które zostały zakończone na minusie.
Na dobre osiągnięcia miał wpłynąć segment pojazdów ciężkich, który zanotował wzrost, spadek zaliczyły natomiast pojazdy lekkie.
W całym 2022 roku udzielono finansowania na kwotę 88,116 mld zł - w porównaniu z 2021 rokiem jest to wzrost jedynie 0,1 proc. W porównaniu jednak do konkretnych okresów w roku, czwarty kwartał dał wzrost o 2,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wzrost ten jednak okazał się zbyt niski biorąc pod uwagę niespotykane wcześniej podwyżki cen paliw oraz wysokiej inflacji i stóp procentowych.
W 2023 r. branża oczekuje wzrostu finansowania o 8–9 proc. do poziomu przeszło 95 mld zł. Prognozy ekspertów Związku Polskiego Leasingu wskazują przede wszystkim na znaczny wzrost w grupie pojazdów, w tym lekkich o 10 proc., a ciężkich o 9,3 proc.
Czytaj więcej
W 2022 r. średnia cena leasingowanego samochodu elektrycznego była o 10 proc. wyższa w porównaniu z wartością auta spalinowego. Jednak po uwzględnieniu dopłaty z programu „Mój Elektryk” średnia rzeczywista cena auta na prąd wyraźnie spada i jest o 8 proc. niższa od pojazdu spalinowego.