Ustawa o opokowaniach dotyczy wprowadzania do obrotu, zwrotu oraz recyklingu opakowań Verpackungsgesetz i VerpackG. uregulowane zostały postępowania z zakresu ich stosowania oraz transgranicznego obrotu nimi. Polityka Niemiec była w tym zakresie stopniowo zaostrzana, za nieprzestrzeganie przepisów grożą kary finansowe. Obecnie polskie firmy sprzedające swoje produkty do Niemiec muszą zarejestrować się w tzw. systemie dualnym, czyli ogólnokrajowych systemu odbioru opakowań.
Każdy przedsiębiorca musi:
- zarejestrować swoje przewidywane roczne odpady opakowaniowe w publicznie dostępnym Centralnym Rejestrze Obrotu Opakowaniami LUCID prowadzącym bazę danych i zawierającym informacje o przedsiębiorcach (obowiązek rejestracji obejmuje samego eksportera, jak również rejestrację charakteru i rodzaju opakowania);
- zawrzeć (po otrzymaniu identyfikatora z rejestru LUCID) umowę z firmą w Niemczech zajmującą się utylizacją i recyklingiem odpadów, podając szacunkową ilość odpadów, które będą produkowane.
Do ustawy muszą stosować się przede wszystkim producenci, sprzedawcy detaliczni e-commerce oraz eksporterzy do Niemiec, którzy wprowadzają do obrotu produkty dostarczane do klienta końcowego w opakowaniach handlowych. Pojęcie opakowania ma szeroki zakres i obejmuje zarówno opakowania zewnętrzne (kartonowe), materiały wypełniające, jak i etykiety.
Polskie firmy powinny zwrócić uwagę na nowe obowiązki, m.in: