Polskie firmy muszą uważać na zmiany w niemieckim prawie

Niemcy znowelizowały w ostatnim czasie ważne dla polskich przedsiębiorców ustawy, o opakowaniach oraz dochowaniu należytej staranności w łańcuchu dostaw.

Publikacja: 27.02.2023 18:38

Polskie firmy muszą uważać na zmiany w niemieckim prawie

Foto: Adobe Stock

Ustawa o opokowaniach dotyczy wprowadzania do obrotu, zwrotu oraz recyklingu opakowań Verpackungsgesetz i VerpackG. uregulowane zostały postępowania z zakresu ich stosowania oraz transgranicznego obrotu nimi. Polityka Niemiec była w tym zakresie stopniowo zaostrzana, za nieprzestrzeganie przepisów grożą kary finansowe. Obecnie polskie firmy  sprzedające swoje produkty do Niemiec muszą zarejestrować się w tzw. systemie dualnym, czyli ogólnokrajowych systemu odbioru opakowań. 

Każdy przedsiębiorca musi:
- zarejestrować swoje przewidywane roczne odpady opakowaniowe w publicznie dostępnym Centralnym Rejestrze Obrotu Opakowaniami LUCID prowadzącym bazę danych i zawierającym informacje o przedsiębiorcach (obowiązek rejestracji obejmuje samego eksportera, jak również rejestrację charakteru i rodzaju opakowania);

- zawrzeć (po otrzymaniu identyfikatora z rejestru LUCID) umowę z firmą w Niemczech zajmującą się utylizacją i recyklingiem odpadów, podając szacunkową ilość odpadów, które będą produkowane.

Do ustawy muszą stosować się przede wszystkim producenci, sprzedawcy detaliczni e-commerce oraz eksporterzy do Niemiec, którzy wprowadzają do obrotu produkty dostarczane do klienta końcowego w opakowaniach handlowych. Pojęcie opakowania ma szeroki zakres i obejmuje zarówno opakowania zewnętrzne (kartonowe), materiały wypełniające, jak i etykiety.

Polskie firmy powinny zwrócić uwagę na nowe obowiązki, m.in:

- zobowiązanie przedsiębiorców do odbierania pustych opakowań od swoich klientów i informowaniu klientów o możliwości zwrotu;

- nałożenie kaucji na jednorazowe opakowania na napoje, np. butelki oraz puszki.

Przedsiębiorcy muszą liczyć się z konsekwencjami niedostosowania się do nowych przepisów, w przypadku niezarejestrowania w systemie, braku licencji lub nieprawdziwych danych ilościowych mogą otrzymać grzywnę w wysokości nawet 200 tys. euro. Co więcej naruszenie może zakończyć się zakazem dystrybucji na terenie Niemiec.

Czytaj więcej

Zmiany w prawie niemieckim ważne dla polskich firm

Ustawa o opokowaniach dotyczy wprowadzania do obrotu, zwrotu oraz recyklingu opakowań Verpackungsgesetz i VerpackG. uregulowane zostały postępowania z zakresu ich stosowania oraz transgranicznego obrotu nimi. Polityka Niemiec była w tym zakresie stopniowo zaostrzana, za nieprzestrzeganie przepisów grożą kary finansowe. Obecnie polskie firmy  sprzedające swoje produkty do Niemiec muszą zarejestrować się w tzw. systemie dualnym, czyli ogólnokrajowych systemu odbioru opakowań. 

Każdy przedsiębiorca musi:
- zarejestrować swoje przewidywane roczne odpady opakowaniowe w publicznie dostępnym Centralnym Rejestrze Obrotu Opakowaniami LUCID prowadzącym bazę danych i zawierającym informacje o przedsiębiorcach (obowiązek rejestracji obejmuje samego eksportera, jak również rejestrację charakteru i rodzaju opakowania);

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Spółki wybiorą leasing, JDG kupią na raty
Finanse
Polscy przedsiębiorcy chcą być w UE i korzystać z unijnych funduszy
Finanse
Polski biznes spokojny o sytuację polityczną w kraju. A czego się boi?
Finanse
Słabsi będą w Polsce chronieni przed Google czy Amazonem
Finanse
Pieniądze unijne do wzięcia. Przewodnik PARP po programach wsparcia