Usługi OTT, czyli over the top to usługi świadczone poza siecią, polegają one na udostępnianiu odbiorcom zawartości bądź aplikacji przy pomocy internetu jednak bez zaangażowania usługi dostawy do Internetu. Ich przykładem są usługi audialne jak np. Spotify, audiowizualne do których należy Netflix, czy łączności, którymi jest m.in. Faceook oraz Skype. 

Zgodnie z badaniem UKE w 2022 roku 99,4 proc. firm posiadało telefon komórkowy, natomiast z usług OTT korzystało 68,2 proc. Jest to ogromna różnica, ale usługi zanotowały wzrost w stosunku do poziomu jaki przedstawiały w 2021 roku, czyli 64,1 proc. ankietowanych. Co ważne przedsiębiorcy wskazali, że nie korzystają z tych usług, np. komunikatorów lub portali streamingowych codziennie, a zwykle korzystają z nich kilka razy w tygodniu. 

W ponad połowie przypadków wykupienie tego typu usług nie miało wpływu na finanse przedsiębiorstwa, ale 7 proc. badanych przekazało, że dzięki nim odnotowali oszczędności, a 3,5 proc. miała zwiększyć przychody. Aż 40 proc. firm poinformowało, że OTT pozwoliło im usprawnić komunikację s klientami, co miało się przełożyć na fakt zmniejszenia ograniczenia w 0,9 proc. badanych działalności. 

Najczęściej wykorzystywaną usługą są właśnie komunikatory, takie jak Messenger lub WhatsApp. Są one wykorzystywane do tradycyjnych rozmów telefonicznych, ale w przypadku połączeń poza roamingowych pozwolaają uniknąć dodatkowych kosztów liczonych poza wykupiony wyabonament. Od czasów pandemicznych ograniczeń i pracy zdalnej na popularności zyskały również Zoom, MS Teams czy Skype. 

Czytaj więcej

Firmy na Meta i Google