Jednym ze sposobów na naprawę wadliwego produktu, który zakupiliśmy jest złożenie reklamacji. W przypadku wady towaru możemy oczekiwać od sprzedającego kilku metod rozwiązania problemu - wymiana przedmiotu na wolny od wad poprzez jego wymianę lub naprawę, obniżenie ceny bądź też odstąpienie od umowy. 

Co Polacy reklamują najchętniej? Zgodnie z z badaniem IQS dla Digital Care najczęściej zabieg ten stosujemy w stosunku do elektroniki, ubrań oraz obuwia. Mniejszą wagę przywiązujemy do żywności, a reklamacje usług stanowiły jedynie poniżej 10 proc. przypadków  całym zestawieniu. 

Takie ułożenie na liście reklamacji wynika przede wszystkim z kosztów jakie ponosimy podczas zakupów - za elektronikę płacimy najwięcej, więc ciężej będzie nam przeboleć jego wadę niż np. dużo tańszego ubrania. To oznacza, że firmy, które chcą by konsumenci chętnie do nich wracali, powinny zainwestować w dobry serwis. – To kosztowne, ale i metoda na wyróżnienie się. Dobra naprawa na pewno jest zauważona i doceniona przez klienta. Z kolei kiepska to utrata szans na to, by coś jeszcze kupił od tego producenta – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska, organizacji producentów AGD.

To producenci sprzętów elektronicznych są najbardziej wystawieni na krytykę - częstym zarzutem jest iż żywotność sprzętu kończy się wraz z okresem gwarancji. Wpływ ma na to sama produkcja, ale także brak aktualizowania oprogramowania dla starszych urządzeń.