Klienci zalegają ze spłatą zadłużenia wobec ubezpieczycieli

Wysoka inflacja oraz problematyczne naprawy i ich wysokie koszty, to główne wyznawania z jakimi mierzą się towarzystwa ubezpieczeniowe. To jednak nie one mają być głównymi przyczynami podwyżek cen polis.

Publikacja: 11.06.2023 18:49

Klienci zalegają ze spłatą zadłużenia wobec ubezpieczycieli

Foto: Adobe Stock

Zdaniem ekspertów, inflacja jak najbardziej ma duży wpływ na wzrost kosztów po stronie ubezpieczycieli, ale nie jest to jedyny czynnik - rosnące koszty pracy, w tym także opłacenia zatrudnionych, ale także podwyżki cen podzespołów oraz zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw. Opóźnienia w dostawie części, to konieczność przedłużenia najmu pojazdów zastępczych dla klientów, to kolejny koszt dla towarzystw. 

Ubezpieczyciele często muszą liczyć się także z opóźnieniami w płatności po stronie klientów - według danych z Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, zaległości klientów wynoszą ponad 400 mln złotych. To wszystko kumuluje się na ciężką sytuację działających firm. 

Wzrost zadłużenia jest znaczący w tej kwestii, ponieważ w ciągu roku zwiększyło się ono o 20 mln złotych. Największymi dłużnikami są przedsiębiorcy, którzy mają do oddania 220,7 mln złotych, z czego 81,4 mln złotych leży po stronie branży transportu, specycji i logistyki. Samo budownictwo ma na koncie dług w wysokości 39,3 mln złotych. W przypadku konsumentów sytuacja wygląda nieco lepiej - do oddania mają "tylko" 181,5 mln złotych. 

Czytaj więcej

Ceny polis idą w górę, ale to nie z ich powodu rosną długi klientów

W przypadku liczby dłużników - konsumentów jest 166 tysięcy, a firm 37,5 tysiąca. Warto również zauważyć, że dłużników może być więcej - często kwoty są zbyt niskie, by móc wpisać należność do KRD – minimalna wartość długu musi wynosić 200 zł w przypadku konsumenta i 500 zł w przypadku firmy.

To wszystko sprawia, że polisy będą drożeć, branża ubezpieczeń nie jest wyjątkiem na rynku i ją również siegają skutki inflacji. 

Zdaniem ekspertów, inflacja jak najbardziej ma duży wpływ na wzrost kosztów po stronie ubezpieczycieli, ale nie jest to jedyny czynnik - rosnące koszty pracy, w tym także opłacenia zatrudnionych, ale także podwyżki cen podzespołów oraz zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw. Opóźnienia w dostawie części, to konieczność przedłużenia najmu pojazdów zastępczych dla klientów, to kolejny koszt dla towarzystw. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Dotacje pomogą w przygotowaniu terenów pod biznes w Kujawsko-Pomorskiem
Finanse
8 mln zł na promowanie innowacyjności w Świętokrzyskiem
Finanse
Przedsiębiorca dowie się, kto go sprawdzał w BIG
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Finanse
Co robią MŚP, gdy klienci nie płacą?