Jak najlepiej przeprowadzić firmę przez okres kryzysu

Czas kryzysu i wyhamowania w gospodarce, to najgorsze co może spotkać firmę na jej drodze rozwoju. Wydaje się, że dużym, znanym przedsiębiorstwom jest łatwiej przeżyć ten okres ze względu na zbudowaną z klientami relację, ciężej tym, którzy dopiero ją tworzą.

Publikacja: 08.08.2023 22:44

Jak najlepiej przeprowadzić firmę przez okres kryzysu

Foto: Adobe Stock

Jak więc najlepiej przygotować się do prowadzenia firmy w czasie kryzysu, zarówno tej o utrwalonej na rynku marce jak i dopiero "raczkującej"?

1. Elastyczność i reakcja na zmiany na rynku

Tak jak w każdym środowisku elastyczność oraz dopasowywanie się do zmieniających okoliczności są szczególną umiejętnością, która pozwala przetrwać nawet najtrudniejsze sytuacje. W przypadku przedsiębiorców oznacza to m.in. podejmowanie odpowiednich działań w odpowiednim czasie, jak np. przestawienie działalności na formę online, zmniejszenie bądź też zwiększenie produkcji pewnych produktów lub świadczenia usług, które w danym okresie cieszą się mniejszym zainteresowaniem. 

Elastyczność oznacza także poszukiwanie nowych sposobów kontaktu z klientem oraz kanałów dystrybucji. Ważnym aspektem współczesnych biznesów jest odpowiednie prowadzenie social mediów. 

Tak samo ważne, ale na pewno trudniejsze może być wprowadzanie innowacyjnych produktów i usług do swojego przedsiębiorstwa - ciężko jest znaleźć coś czego jeszcze nikt nie wymyślił, ale wielu przedsiębiorców udaje się ta trudna sztuka i znajdują oni swoją niszę w branży, w której z sukcesem mogą się spełniać. 

2. Dywersyfikacja źródeł dochodu

Dywersyfikacja w tym przypadku oznacza szukanie nowych produktów i usług, które mogą mogą przysporzyć firmie dodatkowych dochodów, gdy główne źrodło będzie przeżywało gorszy czas. Takie działania nie muszą być trudne, dla restauracji może to być rozszerzenie menu o dania wegetariańskie czy desery, a przedsiębiorstwo odzieżowe może spróbować swoich sił w sprzedaży akcesoriów. Trudniejszą próbą może być podjęcie sprzedaży na innych, regionalnych lub nawet zagranicznych rynkach bądź współpracy z innymi branżami.

3. Utrzymanie klientów

Utrzymanie stałych i lojalnych klientów może przynieść lepsze efekty niż podjęcie walki o nowych. W czasie kryzysu przedsiębiorcy powinni skupić się na konsumentach, którzy są wierni marce, a nie na zdobywaniu nowych odbiorców, którzy z dopiero z czasem przekonają się do oferty. Dobrą metodą może być organizowanie dodatkowych promocji lub programów lojalnościowych. 

4. Optymalizacja kosztów

Najważniejsze podczas kryzysu jest cięcie niepotrzebnych kosztów. W firmie powinna zostać przeprowadzona dokładna analiza wydatków, a po niej decyzja, czy jest szansza ograniczyć któreś z nich. Warto również wziąćppod uwagę inwestycje, które pozwolą ograniczyć koszty w przyszłości, nawet jeśli na pierwszy rzut oka będą wymagały dodatkowych, większych niż wcześniej nakładów. 

Finanse
Polski biznes spokojny o sytuację polityczną w kraju. A czego się boi?
Finanse
Słabsi będą w Polsce chronieni przed Google czy Amazonem
Finanse
Pieniądze unijne do wzięcia. Przewodnik PARP po programach wsparcia
Finanse
Co przeszkadza firmom wdrażać standardy ESG
Finanse
Granty na eurogranty już do wzięcia
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił