Firmy przewozowe przeżywają kryzys. Te na drodze jak i w morzu

Firmy przewozowe przeżywają trudny okres i odnotowują przy tym duże straty. Co gorsze nie widać w tym zakresie poprawy.

Publikacja: 18.08.2023 16:23

Firmy przewozowe przeżywają kryzys. Te na drodze jak i w morzu

Foto: Adobe Stock

Transport przeżywa kryzys tak jak pozostałe branże gospodarki. Jednak firmy długo nie odczują poprawy. Koniunktura na europejskim rynku w pierwszej połowie 2023 roku jest słabsza, niż w tym samym okresie 2022 roku, ale także przedpandemicznego 2019 r. 

Przedsiębiorcy nie mają jak zapewnić pracy swoim kierowcom, samochody mają "stać pod płotem". – W porównaniu z ubiegłym rokiem popyt na usługi transportowe jest wyraźnie niższy, w niektórych przypadkach nawet o 15–20 proc. – szacuje dyrektor sprzedaży giełdy transportowej Trans.eu Marcin Haładuda.

To pokazuje jak ogromna jest skala tego zjawiska. Eksperci nie przewidują znaczącej poprawy, możliwe nawet, że obecny stan zostanie z przedsiębiorcami na dłużej, prognozy ustabilizują się. Zgodnie z danymi z Giełdy ładunków Timocon w II kwartale 2023 roku było dostępnych średnio o 46,3 proc. mniej ofert frachtów niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Prócz tego spadła także średnia cena frachtu za kilometr - w Europie w drugim kwartale była niższa o 14,1 proc. niż w II kw. 2022 r., a w ostatnim roku spadek sięgnął co najmniej 10 proc., nawet do 1,07 euro/km w przewozach plandekowych.

Czytaj więcej

Branża transportowa na ostrym zakręcie. Coraz więcej firm w obliczu bankructwa

Prócz słabej sytuacji przewozowej dochodzą jeszcze kwestie prawa pracy - płaca minimalna w Polsce wzrosła z 700 euro w 2013 r. do 1500 euro w lipcu br. (według parytetu siły nabywczej). To dobra wiadomość dla pracowników, ale gorsza dla przedsiębiorców, którzy muszą liczyć się z wyższymi kosztami prowadzenia przedsiębiorstwa. 

Te zmiany spowodowały, że od początku roku koszty są wyższe od przychodów. – Transport stał się nierentowny, stawki są na poziomie sprzed ośmiu lat, a wynagrodzenia pięciocyfrowe, o czym mowy nie było osiem lat temu – potwierdza to dyrektor zarządzający Imex Logistics, Łukasz Grajcar.

Potwierdzić mogą to statystyki dotyczące upadłości oraz postępowań restrukturyzacyjnych - w pierwszej połowie 2023 r. 208 firm ogłosiło upadłość, w tym siedem z branży transportu drogowego towarów, czyli tyle samo co w całym 2022 r. Jednak postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych przeprowadzono już 2 367, natomiast w całym  2022 r. było ich 2730, a w 2019 r. – 1051.

Podobnie kształtuje się sytuacja na morzu - Szacuje się 6-proc. zmniejszenie transportu kontenerów, co odnotowali zarówno armatorzy, jak i terminale przeładunkowe w Polsce (na Bałtyku) oraz na Morzu Północnym – wskazuje przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Transport przeżywa kryzys tak jak pozostałe branże gospodarki. Jednak firmy długo nie odczują poprawy. Koniunktura na europejskim rynku w pierwszej połowie 2023 roku jest słabsza, niż w tym samym okresie 2022 roku, ale także przedpandemicznego 2019 r. 

Przedsiębiorcy nie mają jak zapewnić pracy swoim kierowcom, samochody mają "stać pod płotem". – W porównaniu z ubiegłym rokiem popyt na usługi transportowe jest wyraźnie niższy, w niektórych przypadkach nawet o 15–20 proc. – szacuje dyrektor sprzedaży giełdy transportowej Trans.eu Marcin Haładuda.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Dotacje pomogą w przygotowaniu terenów pod biznes w Kujawsko-Pomorskiem
Finanse
8 mln zł na promowanie innowacyjności w Świętokrzyskiem
Finanse
Przedsiębiorca dowie się, kto go sprawdzał w BIG
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Finanse
Co robią MŚP, gdy klienci nie płacą?