Wysoka inflacja oraz spowolnienie gospodarcze, które negatywnie wpływa na budżety rodzinne sprawiły iż konsumenci wstrzymali się ze swoimi zakupami. Największy spadek zainteresowania odczuwalny jest wśród komputerów i laptopów, ale także telewizorów oraz dużym AGD. Lepsza sytuacja panuje wśród nowoczesnych smartfonów, które posiadają funkcje innych urządzeń i mogą je z powodzeniem zastąpić, a jednocześnie dają ulgę w cenie dla klienta. Klienci zwracają uwagę także na małą elektronikę, której zakup nie nadwyręża zbyt mocno ich portfela. 

Z punktu widzenia konsumentów ważnym okresem była również pandemia, które często niejako wymusiła na nich wymianę posiadanego sprzętu ze względu na np. przejście na pracę zdalną, wiele osób w podobnej sytuacji nie będzie zainteresowana nowymi zakupami zbyt szybko. Podobnie jest z zainteresowaniem telewizorami, wiele osób, które miało kupić nowy odbiornik zrobiło to w okresie pandemii, przy zmianie systemu nadawania w Polsce lub z powodu np. Mistrzostw Świata w piłce nożnej. 

Czytaj więcej

Sprzedaż elektroniki nurkuje już pół roku. Które kategorie tracą najmocniej?

Przedsiębiorcy, którzy są zachęcić do siebie klientów, powinni skupić się na usługach wpierających konsumentów w ich zakupach, mogą to być np. raty 0 proc., odroczenie pierwszej raty lub zwiększone promocje w przypadku zakupu większej liczby produktów. Chwilowym rozwiązaniem dla firm mogą być także bony, które otrzymali nauczyciele w wysokości 2,5 tys. zł. Dofinansowanie ma być przeznaczone na zakup laptopa.