Dokładanie do biznesu to norma dla wielu przedsiębiorców

63 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych poniosło w ostatnich miesiącach nieoczekiwane wydatki finansowe, a 73 proc. przekroczyło zakładany poziom wydatków. W 41 proc. tych przypadków budżet łatano prywatnymi środkami. To wyniki badania NFG „Barometr wydatków firmowych”.

Publikacja: 25.10.2023 17:53

Dokładanie do biznesu to norma dla wielu przedsiębiorców

Foto: Adobe Stock

Małe firmy nie mają się najlepiej w ostatnim czasie i obrazują to te dane. Tracą na tym często najbliżsi przedsiębiorców - gdy trzeba łatać firmowy budżet, środki u niemal połowy uczestników badanych pochodziło z rodzinnych funduszy, oznaczało to rezygnację z wakacyjnych wyjazdów, mniejszych lub większych przyjemności, a nawet zajęć pozalekcyjnych dla dzieci. 

Z czego wynikają te problemy?

To przede wszystkim wysokie i wciąż rosnące koszty zatrudnienia, podobnie jest ceną energii i surowców. Kolejną barierą jest ograniczenie korzystania z różnych usług lub dokonywania zakupów przez samych konsumentów, którzy także borykają się z podwyżkami. Największym problemem mogą być jednak opóźnienia w płatnościach ze strony kontrahentów i trudności w zachowaniu płynności finansowej. Według danych Krajowego Rejestru Długu Biura Informacji Gospodarczej łączne zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG-ów) od początku roku wzrosło o blisko 400 mln zł do 4,8 mld zł w lipcu 2023 r. Średnie zadłużenie jednego dłużnika zwiększyło się o 2,5 tys. zł i obecnie wynosi 29,7 tys. zł.

Czytaj więcej

Biznes zaczyna być udręką. Połowa przedsiębiorców dokłada do interesu

Jako potwierdzenie tych problemów można wskazać także badanie NFG "Barometr wydatków firmowych" - 47 proc. mikrofirm z powodu wysokiej inflacji, opóźnień w płatnościach ze strony kontrahentów, spadku liczby klientów i innego rodzaju problemów finansowych zmuszona była zredukować koszty działalności.

Kolejne wydatki wymuszają na przedsiębiorcach kolejne cięcia kosztów - w większości przypadków jako pierwszej dostaje się reklamie, następnie pomocy szuka się w zmniejszeniu zużycia energii elektrycznej. To drugie działanie jak najbardziej rozsądne, tak pierwsze w perspektywie długofalowej może okazać się niekorzystne dla wielu firm - mniej klientów, to znowu mniejsze zyski przy niemalejących wydatkach. 

Małe firmy nie mają się najlepiej w ostatnim czasie i obrazują to te dane. Tracą na tym często najbliżsi przedsiębiorców - gdy trzeba łatać firmowy budżet, środki u niemal połowy uczestników badanych pochodziło z rodzinnych funduszy, oznaczało to rezygnację z wakacyjnych wyjazdów, mniejszych lub większych przyjemności, a nawet zajęć pozalekcyjnych dla dzieci. 

Z czego wynikają te problemy?

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Dotacje pomogą w przygotowaniu terenów pod biznes w Kujawsko-Pomorskiem
Finanse
8 mln zł na promowanie innowacyjności w Świętokrzyskiem
Finanse
Przedsiębiorca dowie się, kto go sprawdzał w BIG
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Finanse
Co robią MŚP, gdy klienci nie płacą?