Kłopoty finansowe zamykają kolejne małe sklepy

Wzrost kosztów prowadzenia biznesu to główny powód problemów finansowych wielu przedsiębiorstw. To m.in. one doprowadziły do zniknięcia z polskiego rynku ponad 10 tysięcy sklepów.

Publikacja: 07.11.2023 21:58

Kłopoty finansowe zamykają kolejne małe sklepy

Foto: Adobe Stock

W 2023 roku całkowicie zamknięto prawie 2,3 tys. sklepów, ponad 8 tys. działalności zostało zawieszonych. To kolejny rok z rzędu w kraju, który notuje spadek w ogólnej liczbie sklepów. Ta tendencja utrzymuje się od 2019 roku. 

Największe spadki są  w sektorze handlu detalicznego - ubyło 3,8 proc. sklepów z artykułami tytoniowymi, 2,8 proc. sklepów z artykułami piśmienniczymi, 2,2 proc. sklepów rybnych oraz po 1,8 proc. dla sklepów z dywanami i tekstyliami oraz obuwniczymi. 

– Dane dotyczące handlu detalicznego mogą stanowią odzwierciedlenie nie tylko popytu i podaży na polskim rynku, lecz także odzwierciedlają zachodzące zmiany i trendy w polskim społeczeństwie – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet.

Czytaj więcej

Zakupy online mogą mocno przyspieszyć w końcówce roku

Główną przyczyną likwidacji oraz zawieszeń działalności miały być rosnące koszty jej prowadzenia, którym wielu przedsiębiorców nie podołała. Przyczynił się do tego także słabnący popyt, który w największej mierze miał odbić się na detalistach, mniej uderzył natomiast w sieci placówek. Kolejnymi barierami nie do przeskoczenia były podwyżki cen energii i rosnące podatki. Dla wielu firm problemem okazało się także cyberbezpieczeństwo - wiele sklepów była i jest prowadzona w formie internetowej, zagrożenia dla tego typu biznesów nie znikają, a jedynie się zmieniają i rozwijają. 

Część biznesów została zawieszona we wrześniu, tuż przed wyborami parlamentarnymi, co może wskazywać, że przedsiębiorcy liczą na zmiany w gosparce czy prawie wprowadzone przez nowy rząd. Przełomem może być m.in. przywrócenie handlu w niedziele. 

W 2023 roku całkowicie zamknięto prawie 2,3 tys. sklepów, ponad 8 tys. działalności zostało zawieszonych. To kolejny rok z rzędu w kraju, który notuje spadek w ogólnej liczbie sklepów. Ta tendencja utrzymuje się od 2019 roku. 

Największe spadki są  w sektorze handlu detalicznego - ubyło 3,8 proc. sklepów z artykułami tytoniowymi, 2,8 proc. sklepów z artykułami piśmienniczymi, 2,2 proc. sklepów rybnych oraz po 1,8 proc. dla sklepów z dywanami i tekstyliami oraz obuwniczymi. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Dotacje pomogą w przygotowaniu terenów pod biznes w Kujawsko-Pomorskiem
Finanse
8 mln zł na promowanie innowacyjności w Świętokrzyskiem
Finanse
Przedsiębiorca dowie się, kto go sprawdzał w BIG
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Finanse
Co robią MŚP, gdy klienci nie płacą?