AI w polskich firmach - jakie niebezpieczeństwa czyhają na polskich przedsiębiorców

Sztuczna inteligencja mimo, że na dobre zagościła w naszych życiach dopiero niedawno, powoli staje się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Nic dziwnego, że jej pomocy korzystają firmy i przedsiębiorcy.

Publikacja: 19.12.2023 19:54

AI w polskich firmach - jakie niebezpieczeństwa czyhają na polskich przedsiębiorców

Foto: AdobeStock

Narzędzia opierające się na sztucznej inteligencji stanowią wielką pomoc i szansęna rozwój dla wielu przedsiębiorstw. Tkwi w nich ogromny potencjał. Ale tak jak wszystko, niesie ona ze sobą także potencjalne jak i realne zagrożenia. Konieczny jest więc „umiar” oraz wdrożenie odpowiednich zasad bezpieczeństwa. 

Z badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI” wynika, że aż dwie trzecie rodzimych firm wdrożyło polityki korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, w tym m.in. chatbotów, a kolejne 30 proc. już zastanawia się nad przyjęciem tego typu zasad. Polscy przedsiębiorcy są bardzo świadomi jakie ryzyko wiąże się z wykorzystywaniem w swojej działalności sztucznej inteligencji. Nie jest to jednak zaskoczeniem dla ekspertów, którzy podkreślają, że polskie firmy rozsądnie podchodzi do wszelkich zmian technologicznych, ale jednocześnie nie boi się z nich korzystać i sprawnie wdraża je do swoich rozwiązań. 

– Nie inaczej jest w przypadku sztucznej inteligencji. Jednak w tym przypadku przedsiębiorcy, bogatsi o doświadczenia okresu pandemicznego, podchodzą nie tylko z entuzjazmem, ale i ostrożnością, zdając sobie sprawę, że AI opiera się na danych. Zbliżone podejście obserwujemy w innych europejskich państwach, co wynika z faktu, że dla organizacji we wszystkich krajach narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są w większości równie nowe – wyjaśnia Patryk Gęborysa, partnera EY Polska.

Podstawą firmowych regulacji może być tzw. AI Act, czyli przepisy unijne, które jako pierwsze na świecie będą regulować stosowanie sztucznej inteligencji. Zgodnie z nimi  systemy AI mają chronić prawa podstawowe, jak: demokracja, praworządność i zrównoważony rozwój środowiska, jednocześnie stymulując innowacje. Jednocześnie zakazano:

- poznawczo-behawioralna manipulacja ludźmi lub określonymi wrażliwymi grupami: na przykład zabawki aktywowane głosem, które zachęcają dzieci do niebezpiecznych zachowań.

- Identyfikacja biometryczna i kategoryzacja osób fizycznych.

- Scoring (klasyfikacja punktowa) obywateli: klasyfikacja ludzi na podstawie ich zachowań, statusu społeczno-ekonomicznego lub cech osobistych.

- oraz systemy identyfikacji biometrycznej działające w czasie rzeczywistym i zdalnie, takie jak rozpoznawanie twarzy.

Podstawą wprowadzenia do firmy sztucznej inteligencji jest współpraca z pracownikamim i organizowanie szkoleń czy dyskusji, które rozwieją wszelkie wątpliwości, zarówno w zakresie korzystania z wewnętrznych systemów AI, ale także tych ogólnodostępnych. To oni w głównej mierze będą używali tych rozwiązań i mogą napotkać najwięcej przeszkód. Ważne, żeby żaden z pracowników nie pozostał sam z nowościami, tak jak w przypadku szkolenia w nowym miejscu czy stanowisku pracy. To ważne zarówno z perspektywy pracodawcy jak i pracownika. 

Narzędzia opierające się na sztucznej inteligencji stanowią wielką pomoc i szansęna rozwój dla wielu przedsiębiorstw. Tkwi w nich ogromny potencjał. Ale tak jak wszystko, niesie ona ze sobą także potencjalne jak i realne zagrożenia. Konieczny jest więc „umiar” oraz wdrożenie odpowiednich zasad bezpieczeństwa. 

Z badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI” wynika, że aż dwie trzecie rodzimych firm wdrożyło polityki korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, w tym m.in. chatbotów, a kolejne 30 proc. już zastanawia się nad przyjęciem tego typu zasad. Polscy przedsiębiorcy są bardzo świadomi jakie ryzyko wiąże się z wykorzystywaniem w swojej działalności sztucznej inteligencji. Nie jest to jednak zaskoczeniem dla ekspertów, którzy podkreślają, że polskie firmy rozsądnie podchodzi do wszelkich zmian technologicznych, ale jednocześnie nie boi się z nich korzystać i sprawnie wdraża je do swoich rozwiązań. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Dotacje pomogą w przygotowaniu terenów pod biznes w Kujawsko-Pomorskiem
Finanse
8 mln zł na promowanie innowacyjności w Świętokrzyskiem
Finanse
Przedsiębiorca dowie się, kto go sprawdzał w BIG
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Finanse
Co robią MŚP, gdy klienci nie płacą?