Małe przedsiębiorstwa zaczynają swoją drogę do transformacji cyfrowej

Mimo iż polscy przedsiębiorcy z sektora małych i średnich firm zdają sobie sprawę z konieczności przeprowadzenia transformacji cyfrowej, to dalej niewiele z nich korzysta wszystkich narzędzi, które w tym zakresie oferuje rynek.

Publikacja: 22.02.2024 15:43

Małe przedsiębiorstwa zaczynają swoją drogę do transformacji cyfrowej

Foto: Adobe Stock

Firmy wiedzą zarówno iż proces cyfryzacji jest nieuchronny, ale także iż może on nieść ze sobą wiele korzyści i ułatwień, to mimo tego, co piąta zbadana przez Bank Gospodarstwa Krajowego firma nie korzysta z dostępnych narzędzi cyfrowych. Wnioski z przeprowadzonego badania opublikowano w raporcie „Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia”.

– Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że świadomość nieuchronności cyfryzacji jest w sektorze polskich MŚP dość powszechna. Co więcej, większość firm spodziewa się pozytywnego wpływu procesu cyfryzacji na swoją działalność. Mimo to, co piąta badana firma nadal nie korzysta z żadnych narzędzi cyfrowych – komentuje Mateusz Walewski, główny ekonomista, dyrektor Departamentu Badań i Analiz BGK.

Aż 57 proc. firm MŚP znajduje się dopiero na początku drogi do transformacji cyfrowej, a więc wdrożone została jedna z dziewięciu technologii. W porównaniu do 16 proc. podmiotów, które określa się mianem liderów cyfryzacji, a więc innowacyjcnyh przedsiębiorstw, które są otwarte na nowości i chętnie z nich korzystają. 27 proc. MŚP to natomiast firmy, które adaptują u siebie nowe rozwiązania. Dochodzi do tego statystyka, która mówi o tym, że co piąta firma z tego sektora jeszcze w ogóle nie rozpoczęła procesu cyfryzacji. Najczęściej tymi mniej zainteresowanymi nowymi możliwościami są mikroprzedsiębiorcy, w większości przypadków rodzaj świadczonych usług lub produktów nie ma na wpływu. Lepiej pod tym względem radzą sobie małe i średnie firmy.

Czytaj więcej

Polskie firmy coraz bardziej cyfrowe. Zwłaszcza duże

Najczęściej wykorzystywanym narzędziem są media społecznościowe — umożliwiają bezpośrednie dotarcie do klienta, ale także coraz częściej służą do przeprowadzania wstępnych procesów rekrutacyjnych. Na kolejnym miejscu jest przetwarzanie danych w tzw. chmurach. Podobnie często wykorzystywane są specjalne oprogramowania, których wiele miejsc potrzebuje do funkcjonowania. Niższe miejsca w rankingu zajmują elektroniczne faktury, co jest o tyle ciekawe z perspektywy rządowego projektu KSeF, który niedługo ma być obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorcow. 

Najmniejsze zainteresowanie wzbudza na razie sztuczna inteligencja, choć i ona jest wykorzystywana. Niechęć do korzystania z niej może budzić brak odpowiednich przepisów ws. jej używania i korzystania z efektów jej pracy. Możliwe, że działania krajowe jak i m.in. Unii Europejskiej mające na celu wprowadzić akty dotyczące AI ograniczą tę barierę. 

Firmy wiedzą zarówno iż proces cyfryzacji jest nieuchronny, ale także iż może on nieść ze sobą wiele korzyści i ułatwień, to mimo tego, co piąta zbadana przez Bank Gospodarstwa Krajowego firma nie korzysta z dostępnych narzędzi cyfrowych. Wnioski z przeprowadzonego badania opublikowano w raporcie „Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia”.

– Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że świadomość nieuchronności cyfryzacji jest w sektorze polskich MŚP dość powszechna. Co więcej, większość firm spodziewa się pozytywnego wpływu procesu cyfryzacji na swoją działalność. Mimo to, co piąta badana firma nadal nie korzysta z żadnych narzędzi cyfrowych – komentuje Mateusz Walewski, główny ekonomista, dyrektor Departamentu Badań i Analiz BGK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Dotacje pomogą w przygotowaniu terenów pod biznes w Kujawsko-Pomorskiem
Finanse
8 mln zł na promowanie innowacyjności w Świętokrzyskiem
Finanse
Przedsiębiorca dowie się, kto go sprawdzał w BIG
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Finanse
Co robią MŚP, gdy klienci nie płacą?