Małe przedsiębiorstwa zaczynają swoją drogę do transformacji cyfrowej

Mimo iż polscy przedsiębiorcy z sektora małych i średnich firm zdają sobie sprawę z konieczności przeprowadzenia transformacji cyfrowej, to dalej niewiele z nich korzysta wszystkich narzędzi, które w tym zakresie oferuje rynek.

Publikacja: 22.02.2024 15:43

Małe przedsiębiorstwa zaczynają swoją drogę do transformacji cyfrowej

Foto: Adobe Stock

Firmy wiedzą zarówno iż proces cyfryzacji jest nieuchronny, ale także iż może on nieść ze sobą wiele korzyści i ułatwień, to mimo tego, co piąta zbadana przez Bank Gospodarstwa Krajowego firma nie korzysta z dostępnych narzędzi cyfrowych. Wnioski z przeprowadzonego badania opublikowano w raporcie „Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia”.

– Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że świadomość nieuchronności cyfryzacji jest w sektorze polskich MŚP dość powszechna. Co więcej, większość firm spodziewa się pozytywnego wpływu procesu cyfryzacji na swoją działalność. Mimo to, co piąta badana firma nadal nie korzysta z żadnych narzędzi cyfrowych – komentuje Mateusz Walewski, główny ekonomista, dyrektor Departamentu Badań i Analiz BGK.

Aż 57 proc. firm MŚP znajduje się dopiero na początku drogi do transformacji cyfrowej, a więc wdrożone została jedna z dziewięciu technologii. W porównaniu do 16 proc. podmiotów, które określa się mianem liderów cyfryzacji, a więc innowacyjcnyh przedsiębiorstw, które są otwarte na nowości i chętnie z nich korzystają. 27 proc. MŚP to natomiast firmy, które adaptują u siebie nowe rozwiązania. Dochodzi do tego statystyka, która mówi o tym, że co piąta firma z tego sektora jeszcze w ogóle nie rozpoczęła procesu cyfryzacji. Najczęściej tymi mniej zainteresowanymi nowymi możliwościami są mikroprzedsiębiorcy, w większości przypadków rodzaj świadczonych usług lub produktów nie ma na wpływu. Lepiej pod tym względem radzą sobie małe i średnie firmy.

Czytaj więcej

Polskie firmy coraz bardziej cyfrowe. Zwłaszcza duże

Najczęściej wykorzystywanym narzędziem są media społecznościowe — umożliwiają bezpośrednie dotarcie do klienta, ale także coraz częściej służą do przeprowadzania wstępnych procesów rekrutacyjnych. Na kolejnym miejscu jest przetwarzanie danych w tzw. chmurach. Podobnie często wykorzystywane są specjalne oprogramowania, których wiele miejsc potrzebuje do funkcjonowania. Niższe miejsca w rankingu zajmują elektroniczne faktury, co jest o tyle ciekawe z perspektywy rządowego projektu KSeF, który niedługo ma być obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorcow. 

Najmniejsze zainteresowanie wzbudza na razie sztuczna inteligencja, choć i ona jest wykorzystywana. Niechęć do korzystania z niej może budzić brak odpowiednich przepisów ws. jej używania i korzystania z efektów jej pracy. Możliwe, że działania krajowe jak i m.in. Unii Europejskiej mające na celu wprowadzić akty dotyczące AI ograniczą tę barierę. 

Firmy wiedzą zarówno iż proces cyfryzacji jest nieuchronny, ale także iż może on nieść ze sobą wiele korzyści i ułatwień, to mimo tego, co piąta zbadana przez Bank Gospodarstwa Krajowego firma nie korzysta z dostępnych narzędzi cyfrowych. Wnioski z przeprowadzonego badania opublikowano w raporcie „Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia”.

– Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że świadomość nieuchronności cyfryzacji jest w sektorze polskich MŚP dość powszechna. Co więcej, większość firm spodziewa się pozytywnego wpływu procesu cyfryzacji na swoją działalność. Mimo to, co piąta badana firma nadal nie korzysta z żadnych narzędzi cyfrowych – komentuje Mateusz Walewski, główny ekonomista, dyrektor Departamentu Badań i Analiz BGK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Polski biznes spokojny o sytuację polityczną w kraju. A czego się boi?
Finanse
Słabsi będą w Polsce chronieni przed Google czy Amazonem
Finanse
Pieniądze unijne do wzięcia. Przewodnik PARP po programach wsparcia
Finanse
Co przeszkadza firmom wdrażać standardy ESG
Finanse
Granty na eurogranty już do wzięcia
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił