Skarbówka wydała w ostatnim czasie interpretacje dotyczące stawki ryczałtu dla przedsiębiorców, którzy zarabiają, pisząc artykuły.

W pierwszym przypadku o interpretację wystąpił przedsiębiorca tworzący teksty marketingowe. Twierdził, że powinny być opodatkowane 5,5-proc. ryczałtem. Argumentował, że artykuły i poradniki są rezultatem pracy wytwórczej, a ustawa o ryczałcie pozwala opodatkować przychody z działalności wytwórczej właśnie niższą stawką.

W interpretacji nr 0114-KDIP3-2.4011.68.2022.2.MG wyjaśniono, że dla przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90) ustawa o ryczałcie przewiduje, w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y, stawkę podatku w wysokości 15 proc. Dla takich usług nie można stosować 5,5-proc. stawki przypisanej do działalności wytwórczej, rozumianej jako działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji. Wobec tego przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 90.03.11.0 będą opodatkowane 15-proc. stawką ryczałtu – podsumowała skarbówka.

Podobnie było w sprawie przedsiębiorcy, który pisze teksty reklamowe na blogu kontrahenta. Przygotowuje też treści, które będą zamieszczane w grach, np. monologi czy dialogi. Prawa autorskie przenosi na klienta. W tym przypadku fiskus również stwierdził, że przychody z autorskiej działalności twórczej, tj. ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej – PKWiU 90.03.01, powinny być opodatkowane 15-proc. stawką ryczałtu (nr interpretacji 0114-KDIP3-2.4011.40.2022. 2.MJ).

Czytaj więcej

Przedsiębiorca redagujący teksty z niższą stawką ryczałtu