Może być problem z e-fakturami. Chodzi o rozliczenie ich w kosztach

Podatnicy chętnie zamieniają papierowe wersje faktur na cyfrowe, ale obawiają się, czy brak papierowych oryginałów nie pozbawi ich prawa do kosztów podatkowych.

Publikacja: 16.12.2022 15:15

Może być problem z e-fakturami. Chodzi o rozliczenie ich w kosztach

Foto: Adobe Stock

Jak mówi "Rzeczpospolitej" Jarosław Ziobrowski, adwokat z kancelarii Ziobrowski Tax & Law, podatnicy nie tylko chętnie przechodzą na cyfrowe formy dokumentów potrzebnych do rozliczeń z fiskusem, ale też coraz częściej chcieliby zdigitalizować także ich wersje papierowe.

Tymczasem jak się okazuje, nie ma pewności, czy taki zabieg nie pozbawia prawa do kosztów podatkowych.

– Nie mam wątpliwości, że fiskus nie ma podstaw do kwestionowania faktur elektronicznych i rozliczeń VAT, gdy podatnik przechowuje w formie elektronicznej faktury, które od początku miały tylko taką formę. Ale takiej pewności nie ma, gdy chodzi o faktury pierwotnie wystawione w formie papierowej, które następnie zostały zdigitalizowane. Przepisy podatkowe nie odnoszą się wprost do tej kwestii. A zgodnie z ustawą o rachunkowości dowody księgowe i dokumenty inwentaryzacyjne przechowuje się co do zasady w oryginalnej postaci – tłumaczy Hubert Cichoń, radca prawny, partner zarządzający w kancelarii Enodo Advisors.

Co gorsza, próby upewnienia się u fiskusa, czy zdigitalizowanie, a potem zniszczenie papierowych dokumentów nie grozi problemami, najczęściej spełzają na niczym. Fiskus nie chce wydawać interpretacji, tłumacząc, że pozwalają na to przepisy.

– Problem jest realny, a zagrożenie bardzo poważne, bo pozbawienia podatnika prawa do kosztów podatkowych – nierzadko po latach – pod pretekstem złego udokumentowania wydatku to prawdziwa katastrofa. Odmawianie podatnikom, którzy chcą zabezpieczyć się przed błędem i jego negatywnymi skutkami, prawa do interpretacji indywidualnych staje się prawdziwą. A odmowy w sprawach dotyczących poprawnej dokumentacji tylko to potwierdzają – mówi "Rz" Jarosław Ziobrowski.

Czytaj więcej

Firmy przechodzą na e-faktury bez gwarancji od skarbówki

Jak mówi "Rzeczpospolitej" Jarosław Ziobrowski, adwokat z kancelarii Ziobrowski Tax & Law, podatnicy nie tylko chętnie przechodzą na cyfrowe formy dokumentów potrzebnych do rozliczeń z fiskusem, ale też coraz częściej chcieliby zdigitalizować także ich wersje papierowe.

Tymczasem jak się okazuje, nie ma pewności, czy taki zabieg nie pozbawia prawa do kosztów podatkowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
PIT & CIT & VAT
Wynajęty pokój w kosztach firmy? Skarbówka odpowiedziała
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
PIT & CIT & VAT
Ulga na darowizny kościelne dla liniowców? Ekspert: Zaryzykować i skorzystać
PIT & CIT & VAT
Sprzedaż za symboliczną złotówkę daje prawo do kosztów
PIT & CIT & VAT
Ministerstwo Finansów przypomina firmom o PIT za 2023 rok
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
PIT & CIT & VAT
Ustawa deregulacyjna rozszerzy katalog kosztów w ramach ulgi B+R