Skarbówka zgadza się na rozliczenie w kosztach odsetek od kredytu

Zgodnie z Polskim Ładem od 1 stycznia 2023 r. nie można już amortyzować mieszkań i domów. Fiskus zgadza się jednak na odliczanie innych wydatków związanych z nieruchomością, w tym odsetek od kredytu zaciągniętego na jej zakup.

Publikacja: 24.01.2023 13:14

Skarbówka zgadza się na rozliczenie w kosztach odsetek od kredytu

Foto: Adobe Stock

Krajowa Informacja Skarbowa potwierdziła "Rzeczpospolitej", że jeśli lokal mieszkalny jest wykorzystywany w działalności gospodarczej, odsetki są kosztem uzyskania przychodu.

Jak zauważa autor artykułu Przemysław Wojtasik, jeszcze kilka miesięcy temu fiskus miał w tej sprawie poważne wątpliwości. Skarbówka argumentowała wówczas, że intencją Polskiego Ładu było wykluczenie z podatkowych kosztów wydatków związanych z nabyciem mieszkania.

– Dobrze, że to ostateczne stanowisko jest korzystne dla biznesu i fiskus nie zamierza przyjmować rozszerzającej wykładni zakazu amortyzacji – komentuje Wojciech Jasiński, doradca podatkowy w ATA Finance. Jak przy tym zauważa, odsetki od kredytów mocno ostatnio wzrosły, rozliczanie ich w kosztach PIT częściowo rekompensuje te obciążenia.

Pozytywne stanowisko fiskusa dotyczy zarówno przedsiębiorców, którzy prowadzą firmę w mieszkaniu, jak i je wynajmują.

Krajowa Administracja skarbowa podkreśla jednak, że przedsiębiorca może rozliczyć odsetki zapłacone po oddaniu lokalu do używania.

Kiedy następuje ten moment? – To powinien przesądzić przedsiębiorca, chodzi o dzień, w którym zaczął wykorzystywać lokal w działalności. Oczywiście mieszkanie musi być wtedy zdatne do użytku i kompletne. Czyli nadawać się do prowadzenia w nim firmy. Nie może to być lokal niewykończony – tłumaczy "Rzeczpospolitej" Mateusz Rogulski, associate w zespole podatkowym kancelarii Greenberg Traurig Nowakowska-Zimoch Wysokiński.

– Jeśli mieszkanie jest już wykorzystywane w biznesie, odsetki można zaliczać do kosztów. W momencie zapłaty bądź kapitalizacji (czyli w dniu dopisania ich do zobowiązania głównego) – wyjaśnia Wojciech Jasiński.

A co z pozostałymi wydatkami na wykorzystywane w firmie mieszkanie? Takimi jak czynsz bądź opłaty za prąd? Polski Ład nic tu nie zmienił, można je nadal rozliczać w kosztach – potwierdza skarbówka. Oczywiście tylko w części przypadającej na powierzchnię faktycznie wykorzystywaną na biznes.

Czytaj więcej

Odsetki od kredytu w kosztach firmy. Fiskus jest już na tak

Krajowa Informacja Skarbowa potwierdziła "Rzeczpospolitej", że jeśli lokal mieszkalny jest wykorzystywany w działalności gospodarczej, odsetki są kosztem uzyskania przychodu.

Jak zauważa autor artykułu Przemysław Wojtasik, jeszcze kilka miesięcy temu fiskus miał w tej sprawie poważne wątpliwości. Skarbówka argumentowała wówczas, że intencją Polskiego Ładu było wykluczenie z podatkowych kosztów wydatków związanych z nabyciem mieszkania.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
PIT & CIT & VAT
Czy najemca może rozliczyć w kosztach podatek od nieruchomości
PIT & CIT & VAT
Przykre konsekwencje zwrotu nadpłaty składki zdrowotnej
PIT & CIT & VAT
Musiałeś dopłacić do składki zdrowotnej? Sprawdź, czy możesz skorzystać z ulgi
PIT & CIT & VAT
Mieszkania dla podwykonawców w Niemczech dają koszty polskiej firmie
PIT & CIT & VAT
Firmy muszą zainwestować, aby spełnić nowe wymogi BHP. Co z kosztami?
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy