Nowy, drogi obowiązek dla firm bez ulgi podatkowej

Krajowy System e-Faktur ma się stać obowiązkowy od lipca 2024 r., a już dziś oznacza wydatki. Co gorsza w przepisach nie przewidziano preferencji jak dla kas fiskalnych.

Publikacja: 08.03.2023 13:22

Nowy, drogi obowiązek dla firm bez ulgi podatkowej

Foto: Adobe Stock

Pierwotnie Krajowy System e-Faktur, czyli centralna baza, w której trzeba raportować wszystkie transakcje, miał być obowiązkowy od 1 stycznia 2024 r. Po konsultacjach z biznesem resort finansów zapowiedział, że system nie stanie się obowiązkowy dopiero od 1 lipca 2024 r.

Jak zauważa w swoim artykule na łamach "Rzeczpospolitej" Paweł Rochowicz, z poważnymi kosztami muszą się liczyć zwłaszcza firmy, które dziś korzystają z oprogramowania szytego na miarę, bo trzeba będzie je indywidualnie dostosowywać do nowych wymogów.  Agnieszka Smolińska-Wiśnioch, doradca podatkowy i partner associate w KPMG przyznaje, że koszty wdrożenia KSeF mogą iść nawet w setki tysięcy złotych.

Tymczasem przepisy o KSeF nie przewidują żadnej ulgi w VAT ani w podatkach dochodowych na wydatki związane z wdrożeniem nowego systemu.

– Byłoby logiczne, gdyby ją przewidziano, podobnie jak ulgę w VAT, na zakup kas rejestrujących. Jako samorząd doradców podatkowych wnieśliśmy do resortu finansów o jej wprowadzenie, ale na razie się na to nie zdecydowano – mówi "Rzeczpospolitej" Iwona Biernat-Baran z Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Podatnikom pozostaje zatem koszty oprogramowania czy szkolenia personelu traktować jako zwykłe koszty dla CIT czy PIT.

Co ważne, małe firmy mogą uniknąć kosztów wdrożenia KSeF, używając darmowej Aplikacji Podatnika od Ministerstwa Finansów. Spełni ona oczekiwania firm robiących do kilkunastu transakcji miesięcznie.

Czytaj więcej

Wystawianie faktur elektronicznych bez ulgi podatkowej

Pierwotnie Krajowy System e-Faktur, czyli centralna baza, w której trzeba raportować wszystkie transakcje, miał być obowiązkowy od 1 stycznia 2024 r. Po konsultacjach z biznesem resort finansów zapowiedział, że system nie stanie się obowiązkowy dopiero od 1 lipca 2024 r.

Jak zauważa w swoim artykule na łamach "Rzeczpospolitej" Paweł Rochowicz, z poważnymi kosztami muszą się liczyć zwłaszcza firmy, które dziś korzystają z oprogramowania szytego na miarę, bo trzeba będzie je indywidualnie dostosowywać do nowych wymogów.  Agnieszka Smolińska-Wiśnioch, doradca podatkowy i partner associate w KPMG przyznaje, że koszty wdrożenia KSeF mogą iść nawet w setki tysięcy złotych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
PIT & CIT & VAT
NSA: rozbijanie płatności na kilka faktur nie zwalnia z limitu 15 tys. zł
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
PIT & CIT & VAT
Są nowe informacje w sprawie reformy składki zdrowotnej
PIT & CIT & VAT
Kasowy PIT będzie oznaczać nowe obowiązki dla firm
PIT & CIT & VAT
Ważna interpretacja skarbówki. Chodzi o Polski Ład i odliczenie składki zdrowotnej
PIT & CIT & VAT
Wynajęty pokój w kosztach firmy? Skarbówka odpowiedziała