Nadchodzi rewolucja w fakturach. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy

Opublikowano projekt noweli ustawy o VAT, wprowadzający obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Publikacja: 17.03.2023 09:35

Nadchodzi rewolucja w fakturach. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy

Foto: Adobe Stock

Projekt potwierdza wcześniejsze zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że powszechny obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur tzw. KSeF, nie stanie się obowiązkowy od początku przyszłego roku, a dopiero od 1 lipca 2024 r.

Pierwotnie Krajowy System e-Faktur, czyli centralna baza, w której trzeba raportować wszystkie transakcje, miał być obowiązkowy od 1 stycznia 2024 r. Po konsultacjach z biznesem resort finansów zapowiedział, że system nie stanie się obowiązkowy dopiero od 1 lipca 2024 r. Zatem przedsiębiorcom pozostaje ponad 15 miesięcy na przygotowania.

– To jeszcze dużo czasu, ale sugerowałbym rozpocząć przygotowania już dziś, choćby poprzez dobrowolne używanie tego systemu, nawet tylko do części transakcji – radzi na łamach "Rzeczpospolitej" Adam Bartosiewicz, doradca podatkowy w Gardens Tax & Legal. Nawiązuje do działającego już dobrowolnego systemu KSeF, uruchomionego przez resort.

Jak pisze w swoim artykule Paweł Rochowicz, zrezygnowano z objęcia KSeF faktur dokumentujących obrót z konsumentami. Zmieniono też koncepcję karania za niedopełnienie nowych obowiązków fakturowania. Kary mają być miarkowane (wycofano się z określenia ich dolnych limitów), a pułapem kary ma być 100 proc. kwoty podatku wykazanego na tej fakturze wystawionej poza KSeF.

Kara za fakturę bez wykazanego podatku ma wynieść 18,7 proc. kwoty należności ogółem wykazanej na tej fakturze.

Czytaj więcej

Piętnaście miesięcy do fakturowej rewolucji


Projekt potwierdza wcześniejsze zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że powszechny obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur tzw. KSeF, nie stanie się obowiązkowy od początku przyszłego roku, a dopiero od 1 lipca 2024 r.

Pierwotnie Krajowy System e-Faktur, czyli centralna baza, w której trzeba raportować wszystkie transakcje, miał być obowiązkowy od 1 stycznia 2024 r. Po konsultacjach z biznesem resort finansów zapowiedział, że system nie stanie się obowiązkowy dopiero od 1 lipca 2024 r. Zatem przedsiębiorcom pozostaje ponad 15 miesięcy na przygotowania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
PIT & CIT & VAT
Kompensata składki zdrowotnej a prawo do ulgi - co na to fiskus
PIT & CIT & VAT
Czy sponsoring koni wyścigowych opłaca się podatkowo
PIT & CIT & VAT
Skarbówka wyrozumiała dla firm, którym wojna i epidemia pokrzyżowały plany
PIT & CIT & VAT
Czy można wycofać nieruchomości z firmy a najem opodatkować ryczałtem
Materiał Promocyjny
SSC/GBS Leadership Program 2023
PIT & CIT & VAT
Mieszkania dla pracowników spoza UE w kosztach firmy? Fiskus jest na tak
PIT & CIT & VAT
Dlaczego dla fiskusa wspieranie Ukraińców jest gorsze niż inwestycje w ekologię