Nadchodzi rewolucja w fakturach. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy

Opublikowano projekt noweli ustawy o VAT, wprowadzający obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Publikacja: 17.03.2023 09:35

Nadchodzi rewolucja w fakturach. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy

Foto: Adobe Stock

Projekt potwierdza wcześniejsze zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że powszechny obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur tzw. KSeF, nie stanie się obowiązkowy od początku przyszłego roku, a dopiero od 1 lipca 2024 r.

Pierwotnie Krajowy System e-Faktur, czyli centralna baza, w której trzeba raportować wszystkie transakcje, miał być obowiązkowy od 1 stycznia 2024 r. Po konsultacjach z biznesem resort finansów zapowiedział, że system nie stanie się obowiązkowy dopiero od 1 lipca 2024 r. Zatem przedsiębiorcom pozostaje ponad 15 miesięcy na przygotowania.

– To jeszcze dużo czasu, ale sugerowałbym rozpocząć przygotowania już dziś, choćby poprzez dobrowolne używanie tego systemu, nawet tylko do części transakcji – radzi na łamach "Rzeczpospolitej" Adam Bartosiewicz, doradca podatkowy w Gardens Tax & Legal. Nawiązuje do działającego już dobrowolnego systemu KSeF, uruchomionego przez resort.

Jak pisze w swoim artykule Paweł Rochowicz, zrezygnowano z objęcia KSeF faktur dokumentujących obrót z konsumentami. Zmieniono też koncepcję karania za niedopełnienie nowych obowiązków fakturowania. Kary mają być miarkowane (wycofano się z określenia ich dolnych limitów), a pułapem kary ma być 100 proc. kwoty podatku wykazanego na tej fakturze wystawionej poza KSeF.

Kara za fakturę bez wykazanego podatku ma wynieść 18,7 proc. kwoty należności ogółem wykazanej na tej fakturze.

Czytaj więcej

Piętnaście miesięcy do fakturowej rewolucji


Projekt potwierdza wcześniejsze zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że powszechny obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur tzw. KSeF, nie stanie się obowiązkowy od początku przyszłego roku, a dopiero od 1 lipca 2024 r.

Pierwotnie Krajowy System e-Faktur, czyli centralna baza, w której trzeba raportować wszystkie transakcje, miał być obowiązkowy od 1 stycznia 2024 r. Po konsultacjach z biznesem resort finansów zapowiedział, że system nie stanie się obowiązkowy dopiero od 1 lipca 2024 r. Zatem przedsiębiorcom pozostaje ponad 15 miesięcy na przygotowania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
PIT & CIT & VAT
Ważna interpretacja skarbówki. Chodzi o Polski Ład i odliczenie składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
PIT & CIT & VAT
Wynajęty pokój w kosztach firmy? Skarbówka odpowiedziała
PIT & CIT & VAT
Ulga na darowizny kościelne dla liniowców? Ekspert: Zaryzykować i skorzystać
PIT & CIT & VAT
Sprzedaż za symboliczną złotówkę daje prawo do kosztów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
PIT & CIT & VAT
Ministerstwo Finansów przypomina firmom o PIT za 2023 rok