Nadchodzi rewolucja w fakturach. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy

Opublikowano projekt noweli ustawy o VAT, wprowadzający obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Publikacja: 17.03.2023 09:35

Nadchodzi rewolucja w fakturach. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy

Foto: Adobe Stock

Projekt potwierdza wcześniejsze zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że powszechny obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur tzw. KSeF, nie stanie się obowiązkowy od początku przyszłego roku, a dopiero od 1 lipca 2024 r.

Pierwotnie Krajowy System e-Faktur, czyli centralna baza, w której trzeba raportować wszystkie transakcje, miał być obowiązkowy od 1 stycznia 2024 r. Po konsultacjach z biznesem resort finansów zapowiedział, że system nie stanie się obowiązkowy dopiero od 1 lipca 2024 r. Zatem przedsiębiorcom pozostaje ponad 15 miesięcy na przygotowania.

– To jeszcze dużo czasu, ale sugerowałbym rozpocząć przygotowania już dziś, choćby poprzez dobrowolne używanie tego systemu, nawet tylko do części transakcji – radzi na łamach "Rzeczpospolitej" Adam Bartosiewicz, doradca podatkowy w Gardens Tax & Legal. Nawiązuje do działającego już dobrowolnego systemu KSeF, uruchomionego przez resort.

Jak pisze w swoim artykule Paweł Rochowicz, zrezygnowano z objęcia KSeF faktur dokumentujących obrót z konsumentami. Zmieniono też koncepcję karania za niedopełnienie nowych obowiązków fakturowania. Kary mają być miarkowane (wycofano się z określenia ich dolnych limitów), a pułapem kary ma być 100 proc. kwoty podatku wykazanego na tej fakturze wystawionej poza KSeF.

Kara za fakturę bez wykazanego podatku ma wynieść 18,7 proc. kwoty należności ogółem wykazanej na tej fakturze.

Czytaj więcej

Piętnaście miesięcy do fakturowej rewolucji


Projekt potwierdza wcześniejsze zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że powszechny obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur tzw. KSeF, nie stanie się obowiązkowy od początku przyszłego roku, a dopiero od 1 lipca 2024 r.

Pierwotnie Krajowy System e-Faktur, czyli centralna baza, w której trzeba raportować wszystkie transakcje, miał być obowiązkowy od 1 stycznia 2024 r. Po konsultacjach z biznesem resort finansów zapowiedział, że system nie stanie się obowiązkowy dopiero od 1 lipca 2024 r. Zatem przedsiębiorcom pozostaje ponad 15 miesięcy na przygotowania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
PIT & CIT & VAT
Mieszkania dla podwykonawców w Niemczech dają koszty polskiej firmie
PIT & CIT & VAT
Firmy muszą zainwestować, aby spełnić nowe wymogi BHP. Co z kosztami?
PIT & CIT & VAT
Pożar na Marywilskiej. Straty w kosztach firm, ale muszą spełnić warunki
PIT & CIT & VAT
NSA wydał ważny wyrok dla ryczałtowców. Chodzi o stawkę podatku i żądanie PKWiU
PIT & CIT & VAT
Przedsiębiorca na walce ze stresem skorzysta też podatkowo