O interpretację wystąpiła spółka z branży paliwowej, która swoim kontrahentom - franczyzobiorcom, ajentom, usługodawcom - daje różnego rodzaju prezenty, w tym m.in. alkohol (jest przekazywany w opakowania z logo firmy). Spółka chciała się dowiedzieć, czy wydatki na tego rodzaju prezenty może rozliczyć w podatkowych kosztach. Jak argumentowała, prezenty z logo reklamują jej markę. Dzięki temu jest bardziej rozpoznawalna na rynku i poszerza grono kontrahentów, co przekłada się na przychody.

Nie przekonało to jednak fiskusa. W interpretacji z 5 kwietnia 2023 r. o sygn. 0114-KDIP2- 1.4010.103. 2023.2.KW Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że wydatki na alkohol dla kontrahentów nie przyczyniają się do osiągnięcia przychodu (lub zabezpieczenia jego źródła).

Urzędnicy powołali się też na ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, sugerując, że ich obowiązkiem jest motywowanie do powstrzymywania się od spożywania mocniejszych trunków.

Interpretacja potwierdza dotychczasowe stanowisko organów podatkowych w sprawie rozliczania tego rodzaju wydatków w kosztach firmowych. We wcześniejszych interpretacjach kwestionował na przykład wydatki na wino serwowane na biznesowych spotkaniach czy piwo dla prowadzącego szkolenie. Urzędnicy nie zgadzają się też na rozliczanie alkoholu na pracowniczych spotkaniach integracyjnych.

Czytaj więcej

Skarbówka nie akceptuje mocnych trunków