Przygotowania do rewolucji w fakturach VAT można rozliczyć w kosztach

Wydatki na wdrożenie KSeF można zaliczać w zwykły sposób do firmowych kosztów - wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Publikacja: 07.07.2023 14:09

Przygotowania do rewolucji w fakturach VAT można rozliczyć w kosztach

Foto: Adobe Stock

KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur, uprości proces dokumentowania transakcji, usprawni przepływ informacji i obniży koszty prowadzenia biznesu - tak rząd reklamuje projekt nowelizacji ustawy o VAT, który wprowadza obowiązek raportowania transakcji w centralnej bazie faktur.

To rewolucyjna zmiana dla przedsiębiorców. Każdą fakturę trzeba będzie wystawić w formie elektronicznej i wprowadzić do systemu. Skarbówka od razu ją zobaczy. Nie ma możliwości jej anulowania bądź wycofania. Jedyny sposób na poprawki to wystawienie faktury korygującej.

Krajowy System Ewidencji e-Faktur (KSeF) ma obowiązywać od lipca 2024 r.

Wydatki na dostosowanie firmowych systemów do KSeF przedsiębiorcy szacują nawet na kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Fiskus oficjalnie potwierdza jednak, że można zaliczać w zwykły sposób do firmowych kosztów wydatki na wdrożenie KSeF (interpretacja z 8 czerwca 2022 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.227. 2022.1.MKU).

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej orzypomniał, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT do kosztów uzyskania przychodów mogą zostać zaliczone wszystkie koszty, których poniesienie pozostaje w związku z osiąganymi przez podatnika przychodami lub które służą utrzymaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. W tym przypadku koszty takie są tylko pośrednio związane z przychodami, ale w interpretacji potwierdzono, że są kosztami dla celów podatku dochodowego.

Jak zauważa na łamach "Rzeczpospolitej" Paweł Rochowicz, jednym z podstawowych wydatków na KSeF może być zakup lub aktualizacja licencji na używanie oprogramowania do faktur w nowym systemie. Taka licencja jest wartością niematerialną, która podlega amortyzacji, a nie ujmowaniu w bieżących kosztach.

Czytaj więcej

KSeF to koszty, ale także oszczędności

KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur, uprości proces dokumentowania transakcji, usprawni przepływ informacji i obniży koszty prowadzenia biznesu - tak rząd reklamuje projekt nowelizacji ustawy o VAT, który wprowadza obowiązek raportowania transakcji w centralnej bazie faktur.

To rewolucyjna zmiana dla przedsiębiorców. Każdą fakturę trzeba będzie wystawić w formie elektronicznej i wprowadzić do systemu. Skarbówka od razu ją zobaczy. Nie ma możliwości jej anulowania bądź wycofania. Jedyny sposób na poprawki to wystawienie faktury korygującej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
PIT & CIT & VAT
Konsola do gier ma dać dodatkowe wpływy. Zapewni też podatkową korzyść
PIT & CIT & VAT
Rower elektryczny w kosztach firmy? Fiskus nie ma nic przeciwko
PIT & CIT & VAT
Zła wiadomość dla najmniejszych firm. Chodzi o zwolnienie z VAT
PIT & CIT & VAT
Sąd: apartamenty i domki na doby nie podlegają podatkowi od budynków
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
PIT & CIT & VAT
KSeF ciągle się zmienia. Firmy ponoszą wydatki. Czy rozliczą je w kosztach?