Co trzeba wiedzieć o KSeF? Ruszyła rządowa akcja informacyjna

Krajowy System e-Faktur to centralna baza, w której przedsiębiorcy będą musieli wystawiać dokumenty. Obecnie KSeF jest dobrowolny. Będzie obowiązkowy od 1 lipca 2024 r. Skarbówka Rozpoczęła się rządowa akcja informacyjna dla małych firm.

Publikacja: 23.11.2023 11:49

Co trzeba wiedzieć o KSeF? Ruszyła rządowa akcja informacyjna

Foto: Adobe Stock

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to platforma uruchomiona w Polsce 1 stycznia 2022 r. Obecnie na zasadzie dobrowolności umożliwia podatnikom wystawianie, otrzymywanie oraz przechowywanie faktur ustrukturyzowanych. Od 1 lipca przyszłego roku system będzie obowiązkowy.

To rewolucyjna zmiana dla przedsiębiorców. Każdą fakturę trzeba będzie wystawić w formie elektronicznej i wprowadzić do systemu. Skarbówka od razu ją zobaczy. Nie ma możliwości jej anulowania bądź wycofania. Jedyny sposób na poprawki to wystawienie faktury korygującej.

Z e-fakturowania wyłączone są faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (B2C). Przewidziano także odroczenia terminu wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania dla określonych grup podatników, po to aby dać im wydłużony okres na dostosowanie się do zmian i wdrożenie KSeF. Podatnicy zwolnieni z VAT lub wykonujący wyłącznie czynność zwolnione od podatku są zobligowani do wdrożenia e-fakturowania w KSeF dopiero od 1 stycznia 2025r.

W tym tygodniu rozpoczęła się długo oczekiwana rządowa akcja informacyjna o KSeF dla małych firm. Jak relacjonuje na łamach "Rzeczpospolitej" Paweł Rochowicz kilka tysięcy internautów wzięło udział w webinariach, które były zorganizowane w środę 22 listopada przez władze skarbowe we wszystkich województwach.

To początek akcji edukacyjnej dla mikroprzedsiębiorców, w której poszczególne izby administracji skarbowej zorganizują webinaria w kolejne środy: 29 listopada oraz 6 i 13 grudnia.

Podczas webinarów przedsiębiorcy pytali m.in, czy mogą przerzucić wszystkie te obowiązki na obsługujące ich na co dzień biura rachunkowe. – Przedsiębiorca najpierw sam musi się zalogować do systemu, a dopiero potem upoważnić wskazane osoby, np. z biur rachunkowych, do odbioru czy wystawiana faktur – wyjaśniała Anna Jakoniuk, koordynatorka ds. KSeF w Izbie Administracji Skarbowej w Białymstoku.

Czytaj więcej

Rozpoczęła się długo oczekiwana rządowa akcja ws. KSeF
PIT & CIT & VAT
Sprzedaż za symboliczną złotówkę daje prawo do kosztów
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
PIT & CIT & VAT
Ministerstwo Finansów przypomina firmom o PIT za 2023 rok
PIT & CIT & VAT
Ustawa deregulacyjna rozszerzy katalog kosztów w ramach ulgi B+R
PIT & CIT & VAT
Część przedsiębiorców straci na reformie składki zdrowotnej. Co mogą zrobić?
PIT & CIT & VAT
Zmiany w KSeF: tylko e-faktury będzie można zaliczać w koszty