Zadośćuczynienie dla klientów w kosztach? Skarbówka mówi "nie"

W ostatnich interpretacjach fiskus nie pozwala rozliczać w podatkowych kosztach zadośćuczynienia wypłacanego poszkodowanym klientom.

Publikacja: 20.12.2023 10:38

Zadośćuczynienie dla klientów w kosztach? Skarbówka mówi "nie"

Foto: Adobe Stock

W interpretacjach skarbówka twierdzi, że zadośćuczynienie jest wydatkiem niemającym wpływu na firmowy przychód. Powołuje się również na art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, który wyłącza z kosztów kary umowne i odszkodowania wypłacone z tytułu wad wykonanych usług.

Negatywną interpretację dostała na przykład spółka prowadząca centrum handlowe, w którym znajdują się sklepy, restauracje i kino. Z centrum codziennie korzysta wiele osób. Pomimo, że obiekt spełnia wszelkie normy w zakresie bezpieczeństwa i standardów bhp, to istnieje ryzyko wypadków, również śmiertelnych. Będzie to wiązało się z koniecznością wypłaty zadośćuczynienia. Spółka była przekonana, iż takie wydatki są kosztem uzyskania przychodów, bowiem stanowią one nieodłączny element działalności. Nie da się bowiem całkowicie wyeliminować ryzyka wypadków w centrum handlowym.

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Teraz 4 zł za tydzień dostępu!

Czytaj 46% taniej przez 4 miesiące

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

PIT & CIT & VAT
Mieszkania dla podwykonawców w Niemczech dają koszty polskiej firmie
PIT & CIT & VAT
Firmy muszą zainwestować, aby spełnić nowe wymogi BHP. Co z kosztami?
PIT & CIT & VAT
Pożar na Marywilskiej. Straty w kosztach firm, ale muszą spełnić warunki
PIT & CIT & VAT
NSA wydał ważny wyrok dla ryczałtowców. Chodzi o stawkę podatku i żądanie PKWiU
PIT & CIT & VAT
Przedsiębiorca na walce ze stresem skorzysta też podatkowo