W interpretacjach skarbówka twierdzi, że zadośćuczynienie jest wydatkiem niemającym wpływu na firmowy przychód. Powołuje się również na art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, który wyłącza z kosztów kary umowne i odszkodowania wypłacone z tytułu wad wykonanych usług.

Negatywną interpretację dostała na przykład spółka prowadząca centrum handlowe, w którym znajdują się sklepy, restauracje i kino. Z centrum codziennie korzysta wiele osób. Pomimo, że obiekt spełnia wszelkie normy w zakresie bezpieczeństwa i standardów bhp, to istnieje ryzyko wypadków, również śmiertelnych. Będzie to wiązało się z koniecznością wypłaty zadośćuczynienia. Spółka była przekonana, iż takie wydatki są kosztem uzyskania przychodów, bowiem stanowią one nieodłączny element działalności. Nie da się bowiem całkowicie wyeliminować ryzyka wypadków w centrum handlowym.

Fiskusa to nie przekonało. W interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 września 2022 r. (nr 0114-KDIP2-2.4010.114. 2022.1.ASK) wskazano, że celem zapłaty zadośćuczynienia bądź odszkodowania jest zwolnienie z zobowiązań będących następstwem szkody majątkowej oraz niemajątkowej wyrządzonej osobom korzystającym z centrum handlowego. Jego zdaniem nie da się wykazać, w jaki sposób te świadczenia mogą przyczynić się do wzrostu przychodów spółki.

Czytaj więcej

Zadośćuczynienie w kosztach? Fiskus się nie zgadza