Pożar na Marywilskiej. Straty w kosztach firm, ale muszą spełnić warunki

Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku pożaru centrum handlowego Marywilska 44, które spłonęło w nocy z soboty na niedzielę mogą rozliczyć straty w kosztach uzyskania przychodów. Trzeba spełnić jednak pewne warunki.

Publikacja: 15.05.2024 18:11

Pożar na Marywilskiej. Straty w kosztach firm, ale muszą spełnić warunki

Foto: Adobe Stock

W wyniku pożaru centrum handlowego ucierpiało wiele firm. Przedsiębiorcy, których towary uległy spaleniu mogą rozliczyć straty w kosztach uzyskania przychodów. Jak zauważa na łamach „Rzeczpospolitej” Przemysław Wojtasik, fiskus generalnie zgadza się na rozliczanie w takich przypadkach strat, aczkolwiek stawia firmom pewne warunki. Przede wszystkim wymaga, aby strata była skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy zdarzeń. Po drugie, nie może być wynikiem jego błędu bądź nieostrożności.

Spalony towar w pożarze — jakie warunki trzeba spełnić, aby rozliczyć stratę w kosztach

– W sprawie pożaru na Marywilskiej już toczy się śledztwo. Nie sądzę jednak, żeby któryś z działających tam przedsiębiorców miał wpływ na jego wybuch i przebieg. Jest to dla nich zdarzenie losowe, całkowicie od nich niezależne, takie jak powódź czy wichura – mówi „Rzeczpospolitej” Marcin Zarzycki, adwokat, doradca podatkowy, partner zarządzający w kancelarii LTCA.

Ekspert wyjaśnia, że oceniając zasadność rozliczania strat skarbówka bada, czy firma była należycie zabezpieczona. – Trudno jednak sobie wyobrazić, że fiskus zarzuci błąd albo nieostrożność przedsiębiorcom, którzy mieli sklepy na Marywilskiej. To, czy posiadali system alarmowy bądź sprzęt przeciwpożarowy (gaśnice, koce), naprawdę nie miało, zważywszy na skalę pożaru, wielkiego znaczenia. Skarbówka nie powinna uzależniać od tego możliwości rozliczenia kosztów – podkreśla.

Kolejny warunek dotyczy udokumentowania straty. Przedsiębiorca powinien sporządzić protokół, w którym opisuje zdarzenie (data, przyczyny) oraz wymienia spalony majątek, podając też jego wartość.

Poszkodowani przedsiębiorcy mogą rozliczyć w kosztach także straty w firmowych środkach trwałych, np. maszynach, które zostały zniszczone wskutek pożaru (w części, która nie została wcześniej zamortyzowana). Nie rozliczą natomiast tzw. utraconych korzyści, czyli kwoty przychodów, których nie uzyskały przez wstrzymanie działalności.

A co z odszkodowaniem od ubezpieczyciela? – To firmowy przychód, który trzeba opodatkować. Zwolnione są tylko odszkodowania za szkody w środkach trwałych (z wyłączeniem samochodów osobowych) w części wydanej na ich remont bądź zakup takich samych – tłumaczy na łamach „Rzeczpospolitej” Marcin Zarzycki.

Czytaj więcej

Pożar na Marywilskiej: czy straty można zaliczyć do kosztów

W wyniku pożaru centrum handlowego ucierpiało wiele firm. Przedsiębiorcy, których towary uległy spaleniu mogą rozliczyć straty w kosztach uzyskania przychodów. Jak zauważa na łamach „Rzeczpospolitej” Przemysław Wojtasik, fiskus generalnie zgadza się na rozliczanie w takich przypadkach strat, aczkolwiek stawia firmom pewne warunki. Przede wszystkim wymaga, aby strata była skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy zdarzeń. Po drugie, nie może być wynikiem jego błędu bądź nieostrożności.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
PIT & CIT & VAT
Zapewnienie hotelu współpracownikom spółki w kosztach firmy
PIT & CIT & VAT
Ministerstwo Finansów: od 1 lipca zmiany w wiążących informacjach
PIT & CIT & VAT
Małe polskie firmy będą zwolnione z VAT za granicą
PIT & CIT & VAT
Profesjonalny wizerunek przedsiębiorcy w kosztach? Fiskus rzadko się zgadza
PIT & CIT & VAT
NSA rozstrzygnął spór o stawkę VAT od posiłków na wynos