Podatnik zawarł umowę z Powiatowym Urzędem Pracy dotyczącą przyznania jednorazowo środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach projektu „Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy (…)”. Chodziło o środki w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
CZYTAJ TAKŻE: Nie każdy zestaw będzie opodatkowany jedną stawką VAT
Zgodnie z umową, po rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od dnia wpisu do CEIDG, podatnik musiał wydatkować przyznaną kwotę w terminie dwóch miesięcy. Czy jeśli za tę kwotę przedsiębiorca kupi sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, drukarkę i wyposażenie biura (np. meble) to będzie mógł taki wydatek ująć w kosztach uzyskania przychodów swojej firmy?
Co fiskus rozumie przez koszty
Zacznijmy od przypomnienia, jak ustawa podatkowa definiuje koszty. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Jednak z wyjątkiem tych wymienionych w art. 23 ustawy o PIT. W artykule tym wymienione są wydatki, które nie będą mogły stanowić firmowych kosztów.
Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła.