Pytanie:

Jakie działania powinien podjąć pracodawca w stosunku do pracownika odmawiającego stosowania środków ochrony osobistej: maseczki i rękawiczek, który jako powód podaje dyskomfort w ich noszeniu i nie podaje przeciwwskazań zdrowotnych?

Odpowiedź:

Należy pamiętać, że wystąpienie epidemii koronawirusa, zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy jest okolicznością zupełnie wyjątkową i bezprecedensową. Z tego względu w takim przypadku, jak w pytaniu, sugerujemy w pierwszej kolejności rozmowę z pracownikiem o charakterze edukacyjno-informacyjnym.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: hotel, a izolatorium

Rozwiązaniem może być również przyjęcie modelu pracy zdalnej, jeżeli taki system pracy byłby możliwy i celowy u danego pracodawcy. Jeżeli powyższe nie może przynieść rezultatu należy mieć na względzie obowiązki pracodawcy związane z zapewnieniem bezpieczeństwa pracy, w tym ochrony innych pracowników oraz klientów/ kontrahentów zakładu pracy, z którymi pracownik ma styczność.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: kwarantanna i auto firmowe

Środki ochrony osobistej wskazane w pytaniu z założenia zmierzają do zapobiegania rozprzestrzeniania się koronawirusa, a więc chronią i inne osoby przed zarażeniem. Odmowa przez pracownika stosowania środków higieny może być więc rozumiana jako naruszanie obowiązków bezpieczeństwa i higieny. W takim przypadku pracodawca może pracownika upomnieć. I, jeżeli jest taka potrzeba, zastosować dalej idące środki związane z nieprzestrzeganiem reguł BHP.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: co z urlopami

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

Jednakże należy pamiętać, aby przyjęte u danego pracodawcy środki ochrony były proporcjonalne i adekwatne do celu, któremu służą.

Anna Dąbrowska jest radcą prawnym, M. Mazurek i Partnerzy. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.